Skøn sommerrejse rundt ved Østersøens sydlige strækning i dagene 14.-20.september. Vi har 7 dage fyldt med oplevelser. Vi bruger god tid på at komme til Gdansk og få oplevelser med undervejs. Vi starter første dag med frokost-, og museumspause i Lübeck, hvor der bliver mulighed for at komme på det fremragende Hansemuseum. Herefter fortsætter vi østpå og ud på Usedom til overnatning i grænse-, og kystbyen Swinoujscie. Dagen efter ser vi det spændende museum for V1-, og V2-raketterne i Peenemünde, mens det om eftermiddagen er vikingetidshistorien i det historiske Jomsborg – nutidens Wolin, der får fokus. Vi overnatter i Kolobrzeg en klassisk smuk badeby, det historiske Kolberg. Dagen efter skal vi se hvor Erik af Pommern ligger begravet i Darlowo og herpå til Gdansk, hvor vi bor 3 nætter helt centralt og ud til vandet. Vi bruger naturligvis første dag på at lære Gdansk at kende med alle dens smukke pladser og historiske hansebygninger. Om eftermiddagen skal vi på en sejltur til Westerplatte, hvor det første store slag under 2.verdenskrig stod. En heldagsudflugt går til Tannenberg og ind i Østpreussen, hvor vi skal opleve Ulveskansen og den såkaldte Førerbunker. På den sidste dag i Gdansk kan man tage med på en halvdagsudflugt til den imponerende tempelridderborg Malbork og er tilbage til en god fri eftermiddag. Vi slutter rejsen med en smuk sejlads over Østersøen fra Gdynia til Karlskrona og derpå hjem.
Historiske Rejser har specialiseret sig i specialrejser med et højt vidensniveau på rejserne.
Vi kører rejsen i 4**** luksusbus og bor helt centralt i Gdansk med havudsigt – på vej har vi overnatning i Kolobrzeg og Swinoujscie med gåafstand fra strandpromenaden samt sidste nat ombord på Stena Line.
Vi bor på gode 3***/ og 4**** hoteller på hele rejsen og der er inkluderet halvpension alle steder første aften (1,2.3 og 6.dag) – mens der arrangeres fælles spisning de øvrige dage i Gdansk.
Rejsen starter ud på Sydfyn og kører via Trekantsområdet og ned igennem Sønderjylland, men man kan stå af på Sjælland på returrejsen.
Rejsens pris 7999,- DKR (Enkeltværelsestillæg 675 DKR) som indeholder følgende ydelser :
Det bemærkes at rejseforsikring samt afbestillingsforsikring ikke er inkluderet i rejsens pris.
Tilmelding foregår ved at kontakte Historiske Rejser på 20 93 17 14 eller mail@historiskerejser.dk.
Herpå betales depositum á 2000 DKR for ens tilmelding. Rejsen gennemføres ved 25 deltagere.
Opsamling: Sydfyn (med parkering i Kirkeby), Odense, Middelfart, Fredericia Station (tages hensyn til tog) og ned igennem Sønderjylland. Vi tilbyder parkering under ophold. Ring og hør nærmere! (hjemtur afstigning også på Sjælland).
1.dag: Hansestædernes Moder i Lübeck og den charmerende kyst og grænseby Swinemünde på Usedom
Vi starter dagen med opsamling på Fyn og i trekantsområdet og derefter ned igennem Sønderjylland. Efter vi alle er samlet i bussen er der morgenmad med rundstykker, kaffe og juice. Vi begynder at høre om Østersøens historie når vi kører igennem Slesvig-Holsten med Hedeby og passerer forbi Kiel, det tyske kejserriges fornemme flådeby. Vores første stop er i Lübeck – Hansestædernes Moder – hvor vi ser det Europæiske Hansamuseum, der giver os et indblik i middelalderens stærkeste handelsorganisation: Hansestæderne, som vi kører i fodsporet af på resten af rejsen. Efter at have set museet i Lübeck, der fortsætter vi på en kort vandring igennem byen og skuer mod seværdigheder som Helligåndshospitalet, Marienkirche og Rådhuset, hvor frokosten indtages.
Efter at have haft tid til frokost i Lübeck går turen videre forbi en lang række af spændende hansebyer som Wismar, Rostock og Stralsund og herefter ud på øen Usedom, der er delt mellem Polen og Tyskland. Vi overnatter i den smukke kyst-, og grænseby Swinoujscie/Swinemünde. Byen er en charmerende turistby, som vi indkvarterer os i for natten.
Vi spiser på hotellet og kan efterfølgende oplagt bruge aftenen på at nyde en tur langs vandet.
2.dag – Usedom – Raketforsøg i Peenemünde – frokost i Swinemünde og Vikingetid i Harald Blåtands Jomsborg
Efter at have haft god tid til morgenmad kan man vælge at deltage på udflugt til den vestligste ende af Usedom i Peenemünde. Den tyske raketforsker Wernher von Braun fik her lov til at lave forsøg med raketter ud over Østersøen og skabte her de første ballistiske missiler i form af V1 og V2-bomberne. Vi ser museet og de mange rekvisitter der står på det oprindelige spærreområde. Efter et par timers besøg i Peenemünde kører vi retur mod Swinoujscie med tid til frokost.
Efter frokost går turen til Herfra kører vi til det tidligere Jomsborg (idag Wolin) hvor Harald Blåtand efter fortællingen skulle være blevet dræbt af Svend Tveskæg. Vi ser Vikingemuseet der fokuserer på historierne om de danske konger. Europas største vikingefestival foregår her i slutningen af juli og starten af august hvert år.
Efter vi er færdige med at se vikingemuseet, så går turen videre langs kysten mod Kolobrzeg eller Kolberg som den hed indtil 1945. Vi bor 1 nat i den smukke badeby, hvor vi får tid til om aftenen at gå en tur både langs promenaden, der præges af den 220 meter lange badebro samt af fyrtårnet og den smukke badearkitektur samt en tur i det gamle centrum, der trods de meget hårde kampe i slutfasen af Anden Verdenskrig stadig har en del oprindelig arkitektur.
3.dag – Bagpommerns polske byer med Erik af Pommerns grav – Kolberg, Køslin, Stolp, Gdynia og Sopot
Efter at have nydt morgenmaden forlader vi Kolobrzeg og kører igennem Køslin (Koszalin), hvor vi ser den – i Anden Verdenskrig stærkt ødelagte hovedby i Bagpommern – og videre til Darlowo /Rügenwalde, hvor den danske konge Erik af Pommern ligger begravet i byens Vor Frue Kirke. Vi ser naturligvis fyrstegraven og hører om den usædvanlige historie om Erik af Pommern, der blev født i Pommern som Bugislav og kom til Danmark og officielt var konge af Danmark fra 1389 og af hele norden fra 1397, men som blev afsat som konge i norden i 1439 og efter en årrække som sørøver på Gotland vendte tilbage som Hertug af Pommern. Vi spiser frokost i den charmerende by med slot, hanseporte der undgik større ødelæggelser under den sovjetiske fremrykning i modsætning til såvel Kolobrzeg og Köszalin.
Herefter går turen videre østpå igennem den tidligere residensby Stolp (polsk: Slupsk) og herfra over Piasnica Wielka, hvor vi går et kort holdt ved mindesmærket for massakren på 12.000-14.000 der primært kom fra den polske intelligentsia, og var nazisternes forsøg på at udradere den polske elite. Herefter fortsætter vi syd på til Gdansk, hvor vi kommer sidst på eftermiddagen og indkvarterer os på vores centralt placerede hotel.
SE HOTEL HOLIDAY INN CITY CENTRE GDANSK
4.dag – Gdansk; Hansa, Værft, Solidaritet og Rigdom – Sejltur til Westerplatte med Anden Verdenskrigs første slag
Efter at have haft god tid til at nyde morgenmaden, der skal vi på gående byrundtur i Gdansk. Vi fornemmer byens enorme betydning gennem tæt på 1000 år. Vi hører om byen som en af de væsentligste Hansestæder, som byen der gik op imod Teutonerordenen og blev polsk len, men primært om den selvstændige og frie by Danzig. Det gælder særligt årene i mellemkrigstiden om de hårde år i slutningen af Anden Verdenskrig og ikke mindst om årene hvor værfterne i Gdynia og Gdansk gik op imod kommunismen. Vi ser en række af fantastiske bygninger på vores vej rundt i byen, det gælder Krantor – den største middelalderliger kran i Europa; rødstensbasilikaen Marienkirche, den grønne port på det imponerende Lange Torv, den baltiske philharmonie, Rådhuset i Rechtsstadt, det Store Tøjhus, Artushof – hvor gildelaugene mødtes i middelalderen – Sankt Georg Skyttelauget, andre byporte som Langgasser Tor og Hohes Tor.
Når vi har været rundt i byen er der mulighed for at deltage på en sejltur til Westerplatte. Vi sejler ud igennem den historiske havn, hvor floden Wisla møder Østersøen og ser både nutidig og historisk havnemiljø. På Westerplatte ser vi mindesmærket for Slaget ved Westerplatte, der var det første slag i Anden Verdenskrig, hvor polakker kæmpede heroisk og forgæves mod den nazistiske overmagt. Vi kører i bus tilbage og er hjemme midt på eftermiddagen.
5.dag: Østpreussen: Ulveskansen og Tannenberg
Efter at have spist morgenmad er der heldagsudflugt ind i det gamle Østpreussen – den polske del. Vi starter med at gøre et kort holdt, hvor vi hører om to mytologiske slag der har fyldt meget i propagandaen i forholdet mellem Polen og Tyskland. I 1410 besejrede Polen den tyske Ridderorden i Slaget ved Grunwald, hvilket på mange måder indvarslede Polens storhedstid og Ridderordenens tilbagefald. Dette forsømte polakkerne aldrig en lejlighed til at fortælle om, hvilket pinte mange tyske. Hævnen skulle komme i starten af 1.verdenskrig hvor man ved Tannenberg fik en af de få klare tyske sejre med Paul von Hindenburg som hjernen bag sejren. Tannenberg ligger tæt på Grunwald og selvom det i middelalderen havde været polakker og tyskere, så var den tyske propaganda ikke sen til at se det som germansk hævn overfor Slaverne – hvor man ikke skelnede meget mellem russere og polakker. Det gjorde polakkerne selv, og der var polakker på begge sider i slaget i 1914. Vi ser slagstederne og fortsætter videre ind i Østpreussen mod Rastenburg.
Den 21.juni 1941 blev det enorme kompleks Ulveskansen indviet som militært hovedkvarter på den nazistiske østfront. Byggeriet lå i Østpreussen ikke langt fra grænsen til de sovjetisk kontrollerede områder af Polen, et område hvor der herskede fred grundet Molotov-Ribbentrop-aftalen af 23.august 1939. Her havde Hitler og Stalin aftalt at dele Polen og de Baltiske lande imellem sig. Adolf Hitler kunne indtage sit nye hovedkvarter og timingen kunne ikke være mere perfekt, dagen efter blev Operation Barbarossa sat iværk. Angrebet på Sovjetunionen – samt den østlige del af Polen og de baltiske lande blev sat igang. Det blev den voldeligste og mest ødelæggende krig der er kendt, med uhyrligheder af en sådan karakter fra begge parter at al anden krigsførsel synes at blegne.
Fra dette tidspunkt begyndte Hitler at opholde sig primært i Ulveskansen eller på Berghof i Alperne og endelig kun lejlighedsvis i Berlin. Det enorme kompleks husede en lang række af sikkerhedsforanstaltninger, bunkeranlæg der blev udbygget i takt med Hitlers overbevisning om at ville blive angrebet og det at skulle huse hele staben af toprådgivere, sekretærer, generaler og kommanderende rundt om sig. Den 20.juli 1944 forsøgte Graf Claus Schenk von Stauffenberg at udføre et attentat på Hitler, der var tæt på at lykkes men alligevel fejlede. Hitler opholdt sig for sidste gang i Ulveskansen 20.november 1944, få dage før den Røde Hær indtog Østpreussen. I januar 1945 indtog den Røde Hær skansen og forsøgte at sprænge den bort, men det meste var for massivt til at lade sig sprænge, hvilket gør at det står forholdsvis ubeskadiget. Vi kan komme rundt i bunkerne på vores besøg, hvor vi hører og ser om indretningen af området. Under vores ophold vil der også være tid til at spise frokost.
Vi kører hjem og er først forventet tilbage til aften. Her er der mulighed for at gå ud og finde sig noget at spise i Gdansk.
6.dag – Marienburg – den største tyske ridderborg – fritid i Gdansk og sejlads til Karlskrona
Efter morgenmaden pakker vi bussen og kører østpå til Malbork (tysk: Marienburg) her møder vi Europas største rødstensborg. Det enorme og imponerende kompleks blev oprindeligt bygget i 1200-tallet af den Tyske Ridderorden, der havde deres hovedsæde på borgen. I 1457 blev ridderordenen fortrængt og drog istedet til Kønigsberg (det nuværende Kaliningrad). Borgen blev istedet overtaget af de polske konger der residerede her frem til byen blev prøjsisk i 1772, blandt andet opholdt Nikolaus Kopernikus sig også på borgen. Vi har god tid til at se borgen og kører retur til Gdansk sidst på formiddagen.
Eftermiddagen kan nydes i Gdansk, hvor mulighederne er mange. Skulle der være to særligt interessante museer der kan anbefales, så er det museet for fagforeningen Solidaritet/Solidarnosc, der fortæller om opstandene i 1955, 1970 og 1980 og om de forhandlinger der i ledte frem til at Solidaritet blev inviteret indenfor i den politiske proces, der var et varsel om nye tider og en kommunisme der var på vej til at falde. Den rolle som Solidaritet spillede i kommunismens fald kan ikke undervurderes. Et andet museum man kan se, er det meget omstridt museum for Anden Verdenskrig, der ligeledes ligger i den nordlige del af byen. Museet har været meget omtalt, da de fortæller både om Polens hårde skæbne under krigen, hvor man blev angrebet af såvel det nazistiske Tyskland og det bolsjevistiske Sovjetunionen. Men samtidig med at der fortælles om heroisk modstandskamp og fjendernes overgreb, så lukker man ikke øjnene for polsk kooperation og antisemitisme, det på trods af at dette ikke faldt i den nuværende regerings smag.
Sidst på eftermiddagen pakker vi bussen og kører via Oliwa, der afsluttede den polsk-svenske krig i 1660, den der for Danmark betød tabet af Skåne, Halland og Blekinge. Vi kører igennem den utroligt fashionable kurby Sopot og videre til Gdynia. Havnebyen der var Polens reaktion på at have fået adgang til havet igen efter at være genopstået som stat. Polakkerne ville ikke satse på Gdansk, der i mellemkrigstiden fungerede som international fristad, men var tyskvenlig. Polakkerne opførte derfor den enorme havn, som var en torn i øjnene på Tyskland der i 1939 satte deres hårdeste angreb ind ved erobringen. Havnen var også central for de værftsopstande i 1970´erne og 1980´erne der ledte til Solidaritets dannelse og til kommunismens fald i Polen.
I Gdynia går vi ombord på STENA-Lines natfærge til Karlskrona. Efter vi er kommet ombord og har fået vores kahytter, så spiser vi den lækre aftensmad ombord og stævner ud med udsigt til de polske østersøkyster.
7.dag: Karlskronas skærgård og hjem igennem gammelt dansk land.
Vi starter dagen med at få en lækker morgenbuffet ombord på færgen, hvor vi kan nyde den smukke indsejling til Karlskrona igennem mange småøer og skær, hvor man stadig tydeligt ser havnens vigtige militære betydning i form af mange forter, batterier der har skullet forsvare byen der blev grundlagt af den svenske konge Karl XI. og erstattede den nærliggende forsvarsby Christianopel, som danske Christian IV, havde opført i 1599. Vi nyder den flotte indsejling og er i land i Blekinge omkring klokken 9.00.
Turen går herefter langs den smukke kyst i Blekinge forbi Rønneby og Karlshamn og videre ind i Skåne forbi Kristianstad og mod Malmø og ind i Danmark via Øresundsbroen. Der bliver mulighed for afstigning i Kastrup Lufthavn og frokostpause i Danmark. Vi fortsætter på tværs af Sjælland og over Storebælt med afstigningsmuligheder i Nyborg, Kirkeby, Odense, Middelfart og ned igennem Sønderjylland.
Historiske Rejser har som mål at levere unikke rejseoplevelser til alle, der vil opleve verden i et historiske perspektiv. Vi arrangerer pakkerejser på en række af de områder, hvor vi er specialister og så skræddersyr vi grupperejser til grupper i alle størrelser, der ønsker deres helt egen rejse med netop den historiske vinkel I ønsker.
På Historiskerejser.dk kan rejser bestilles, foredrag bookes og rejsebøger købes. Og så kan du læse løs i arkivet med mere end 1200 historiske artikler, som vil selv har skrevet. Og vi har været alle de steder vi skriver om – lige dér, hvor historien har sat sine spor.
Din kompetente rejseleder hedder hos Historiske Rejser hedder Anders og er cand. mag. i historie og religion og har mere end 15 års rejseledererfaring.
Historiske Rejser har som mål at levere unikke rejseoplevelser til alle, der vil opleve verden i et historiske perspektiv. Vi arrangerer pakkerejser på en række af de områder, hvor vi er specialister og så skræddersyr vi grupperejser til grupper i alle størrelser, der ønsker deres helt egen rejse med netop den historiske vinkel I ønsker.
På Historiskerejser.dk kan rejser bestilles, foredrag bookes og rejsebøger købes. Og så kan du læse løs i arkivet med mere end 1200 historiske artikler, som vil selv har skrevet. Og vi har været alle de steder vi skriver om – lige dér, hvor historien har sat sine spor.
Din kompetente rejseleder hedder hos Historiske Rejser hedder Anders og er cand. mag. i historie og religion og har mere end 15 års rejseledererfaring.