Albertbrücke
Den østligste af de 4 broer i det indre Dresden. De andre er Carola-, Augustus- og Marienbrücke. Den 316 meter lange bro er opkaldt efter kong Albert af Sachsen (1873-1902). I DDR-tiden lød den navnet Brücke der Einheit til minde om sammenslutningen af det kommunistiske og socialdemokratiske parti, der blev til det tyske socialistiske enhedsparti – SED.
Broen forbinder Rosa-Luxembourg-Platz i nord med Sachsenplatz i syd. Den krydses dagligt af 38.000 køretøjer, 9.000 cykler og sporvognslinjerne 6 og 13, hvilket gør den til den næstmest trafikerede bro i Dresden kun overgået af Carolabrücke.
Broen består af 14 stenbuer, der er symmetriske fra midten af broen og udad. De fire midterste buer er 31 meter i bredden. Den laveste gennemsejlingshøjde er 7,92 meter ved højeste vandstand. Broens bredde er 18,62 meter. Bropillerne er støbt med caissoner, hvilket har gjort det muligt at støbe direkte i undergrunden. På begge sider ses reliefportrætter af Kong Albert af Sachsen og af Dresdens byskjold, begge udført i marmor fra Carrara.
Broen blev opført i årene 1875-77 under ledelse af byingeniøren Karl Manck. To dage før afslutningen på 2. verdenskrig blev der sprængt tre buer på hver side. De blev erstattet med stålbetonelementer, således at broen allerede i 1946 igen var i bedrift. Dens nuværende tilstand (april 2014) er ikke sikkerhedsmæssig stabil. Sandstensdelene kan muligvis falde fra hinanden, og gelænderet er næppe sikkert nok. I efteråret 2011 anlagde man en midlertidig aflastningsbro til cyklister og gående ved siden af broen. Hjælpebroen har fået navnet ”Lille Albertbrücke”. Derudover satte man en mærkbar fartbegrænsning på 30 kilometer i timen og underordnede lastbilstrafikken, således at disse skulle dele sporet med sporvognene. Broen skal gennemgå en gennemgribende sanering i perioden 2014-16 for 21 mio. euro.
På den nordlige bred mod Neustadt findes der to kunstværker udført i sandsten. Det ene er fra 1936 og udført af Hermann Alfred Raddatz, det er 1.4 meter højt og 12 meter langt. Det forestiller mænd, der er i gang med at losse et skib samt en færgemand med sin pram. Det andet er 1.4 meter højt og 10 meter langt og udført af Edmund Moeller i 1938. Det forestiller mænd, der trækker bådene. Ved brohovedet på Neustädter-siden ses et mindesmærke over Rosa Luxembourg.