Alberthafen Dresden-Friedrichstadt
Dresdens vigtigste havn og en af de vigtigste indlandshavne (Binnenhäfen) i Tyskland. Den blev bygget i årene 1891-95 og ligger i Ostragehege i bydelen Friedrichstadt ved Elben tæt på broen Flügelwegbrücke og Hans Erlweins bygningskompleks Byens kvæg- og slagtehus, der i dag er messeområde.
Byen blev opkaldt efter den daværende saksiske konge Albert. Området var hovedmål for angrebene 13. februar 1945 og undergik voldsomme ødelæggelser.
Havneområdet dækker et samlet areal på 42 hektar. Havnebassinet var oprindelig 1100 meter langt og 150 meter bredt og havde et areal på 15 hektar. I 1997 blev det gjort mærkbart mindre, da både det nordlige og vestlige havnebassin blev dækket til for at skaffe anlægssteder og handelspladser. I dag er havnebassinet cirka 7 hektar stort. Det består af 3 dele: et indsejlingsområde, et vendebassin og endelig hovedbassinet med såvel den nordlige- og sydlige kaj. Havnebassinet har en gennemsnitlig bredde på 75 meter. Nordkajen er 730 meter lang, sydkajen er 1000 meter lang. Vendebassinet har en diameter på 105 meter.
Havnen kan rumme 20 større skibe. Havnebroen er en jernkonstruktion, der overspænder indsejlingen. I havnen står 7 kraner til omlæsning af eksempelvis containere. Den maksimale bærekraft er 90 ton, og containere, der vejer mere, bliver delt op i mindre dele og derefter omlæsset.
I den nordøstlige del af området befinder sig den historiske seværdige terminal, hvor man får en godt billede af, hvordan havnen oprindelig har taget sig ud. I det nordøstlige hjørne findes stadig et bassin, der i dag ikke længere har nogen forbindelse til Elben. På området har man bevaret et par historiske genstande i form af to jernbaner, der kørte på havnen, en hejsekran og en landsat Elb-båd ved navn Waltraut fra 1913. Her kan man se, hvordan man levede ombord på en båd i 1913. Havnen er forbundet med godsbanegården Bahnhof Dresden-Friedrichstadt, hvorved den er i stand til at kapere flere typer af transportmåder. Havnen har dog kun med godstransport at gøre, sportsbåde ligger til i Pieschener Hafen.
Imellem 2006-07 fik man det gjort muligt, at lastbiler kunne køre direkte ombord på skibene med deres last og derpå kunne frakobles ladet. Havnen bliver bestyret af selskabet Sächsische Binnenhäfen Oberelbe GmbH, der også bestyrer havnene i Rosslau, Riesa, Torgau, Decin og Lovosice. Ved siden af havneområdet ligger Dresdener Mühle.