Arnhem
Arnhem er provinshovedstad i Gelderland og ligger ved floderne Nederrijn og Sint-Jansbeek. Den har et indbyggertal på 150.000, men danner sammen med Nijmegen et beboeligt område på 740.000 indbyggere. (læs om Arnhems seværdigheder her)
Historisk blev byen nævnt første gang som Arneym eller Arentheym i 893, men har været beboet lang tid før dette. For 70.000 år siden har der været menneskelig aktivitet, og det første spor efter fast beboelse er 1.500 f.v.t. Der findes mange gravhøje i området. Romerne var til stede her fra omkring 50 e.v.t De kaldte stedet for Oppidium Arnoldi Villa, og i 1979 fandt man en gravplads i den sydlige del af byen.
Kvarteret Meijnerswijk har angiveligt været plyndret af vikinger i 847. Byen opstod ikke ved Rhinen, men derimod ved højene over Sint-Jansbeek. Først da man omdirigerede Rhinens løb i 1530, kom byen til at ligge ved floden. Da byen nævnes første gang, er den en landsby ved Sint-Jansbeek, som er under kloster Prüms besiddelse. I 1233 fik Arnhem byrettigheder givet af Otto II af Gelders, der var greve af Zutphen, og som bosatte sig i byen og befæstede den. Byen blev styret af et 12-mandsråd, hvor Geldergreverne havde en dommer til at styre rådet. I 1364 blev byen ramt af en storbrand. I 1443 blev den medlem af Hansestæderne, og man havde særlig beskyttelse af bryggerier og en noget mindre tekstilhandel. Gelderland blev i 1473 erobret af Burgund, hvilket ingen af de geldriske fyrster kunne støtte. Fra 1492 udråbte man Karl van Egmont til hertug af Gelderland. Det udløste de geldriske krige, der varede frem til 1543. Arnhem virkede som geldrisk hovedstad med undtagelse af årene 1508-14, hvor østrigerne sad på kontrollen i byen. Årene under Karl van Egmont betød, at man fra 1530-36 fik forlagt Rhinens forløb igennem byen, hvilket primært var foranlediget af, at byen dermed var bedre forsvaret, men siden kom det også til at betyde en handelsmæssig opblomstring.
I 1538 døde Karl van Egmont, og det lykkedes kun at modstå den habsburgiske dominans frem til 1543, hvor Gelderland blev den sidste provins, der indlemmedes i de Habsburgiske Nederlandes 17 provinser. Som hovedstad i ”Kwartier van Veluwe” tiltrådte man i 1579 den uafhængige Utrecht-union og blev en del af republikken af de 7 provinser, der løsrev sig fra kejserens magt i 1585. Franskmændene havde besat byen to gange i årene 1672-74, hvilket gjorde, at den nye hollandske stat udarbejdede en større plan til et forsvar mod syd og øst, hvilket indbefattede udgravningen af en forsvarsvold, der skulle sikre området mellem Waal og Nederrijn. Provinserne Gelderland, Utrecht og Overijssel var fortalere for, at denne udgravning kunne kombineres med en vandtilførselskanal, som kunne sikre floderne Ijssel og Nederrijn en stabil vandtilførsel, således at de ikke gentagne gange tilsandede om sommeren. Dette mødte massiv modstand i byer som Nijmegen og Dordrecht, der lå langs Waal. Først i 1771 fandt man frem til et kompromis parterne imellem, der sikrede, at 1/3 af Rhinens vand skulle løbe nordpå mod Nederrijn og Ijssel, og af denne tredjedel skulle Nederrijn have 2/3 og Ijssel 1/3, hvilket blev sikret via Pannerdens-Kanaal. I de første år kom der flere oversvømmelser ud af dette, hvilket førte til, at man gravede Bijlandskanaal mellem Rhinen i det tyske og Waal i det hollandske, hvilket skulle fordele vandressourcerne.
Under den napoleonske invasion af Nederlandene blev Arnhem besat fra 1795-1813. Det var først i det 19. årh. at byen for alvor begyndte at nyde godt af den regelmæssige handelsskibssejlads på Nederrijn. Men det var ikke industrialisering, der primært prægede byen i det 19. årh., men derimod, at den blev kendt som het Haagje van het Oosten (Østens Haag), hvor borgerskabet, der skød frem i denne tid, rekreerede. Rømningen af de middelalderlige fæstninger skabte mange grønne områder i byen. Det er også parker, den i dag er kendt for både i og udenfor byen. Den er også kendt for de for Holland usædvanligt kuperede bebyggelser på den nordlige side af Rhinen.
Under 2. verdenskrig blev Arnhem ramme om heftige kampe under Operation Market Garden, hvor en britisk og en polsk faldskærmsenhed blev kastet ned over byen, men da de mødte massiv modstand overfor to tyske panserdivisioner, endte missionen som en fiasko for de allierede. Efter krigen er byen dynamisk blevet genopbygget. Byen lyder også navnet Trolleystad, da der her – som i den eneste hollandske by – kører trolleybusser. I 1980´erne udviklede der sig en stærk besætterbevægelse i byen.