26er-Ring
Ring 26 som vi nok ville sige på dansk er den indre omfartsvej rundt om Dresdens indre historiske bykerne. Den omslutter bydelene Wilsdruffer Vorstadt, Seevorstadt og Pirnaische Vorstadt i byområdet Alstadt på den sydlige del af Elben og bydelen Innere Neustadt på den nordlige del af Elben. Den er omkring 9 kilometer lang og har en diameter på cirka 3 kilometer.
Byringen har fået navn efter sporvognslinjen Ring-Strassenbahnlinje, der blev påbegyndt i 1904 og færdiggjort i 1909 og som eksisterede frem til år 2000. Begrebet 26er Ring er ikke en særopfindelse, det bruges ofte i talesprog til at afgrænse Dresdens historiske centrum.
Kort sagt omfatter Ringen følgende veje og pladser: med uret og fra Bahnhof Dresden-Neustadt: Antonstrasse – Bautzner Strasse – Glacisstrasse – Rosa-Luxembourg-Platz – Albertbrücke (hvor man krydser Elben) – Sachsenplatz – Sachsenallee – Güntzplatz – Güntzstrasse – Strassburger Platz – Lennéstrasse – Gellertstrasse – Wiener Strasse – Wiener Platz (hvor den kører igennem tunnel over Sidonienstrasse) – Ammonstrasse – Könneritzstrasse – Marienbrücke (krydser igen Elben) og Antonstrasse igen.
Indtil 1928 var linjeføringen på den østlige del af ringen hvor idag går på Eliasstrasse gik (idag Güntzstrasse) gik den istedet på den parallelle vej Kaulbachstrasse, Cranachstrasse og Schulgutstrasse og krydsede dermed pladserne Seidnitzer-, og Holbeinplatz. Ingen af disse vejføringer blev der taget højde for da man genopførte Pirnaischen Vorstadt, og idag er det eneste man ser et par små banehuse på Seidnitzer Platz, hvor der i baggårdene er en baggårdsgrøn der erindrer om det historiske udseende.
På Ringen ligger fjernbanegårdene Hauptbahnhof og Dresden-Neustadt, samt S-, og Regionalbanegården Dresden-Mitte og siden 2004 S-banegården Freiberger Strasse. Banelegemerne mellem disse løber på den sydlige og vestlige del parallelt med ringen over en strækning på 5 kilometer. Den krydser Elben over broerne Marienbrücke i vest og Albertbrücke i øst. I 1990´erne der gravede man en tunnel under Hovedbanegården og Wiener Platz der er med til at afvikle vejtrafikken på den vigtige indfaldsvej B170.
Betydningen af Ringen er ikke så stor som indtil 1945: Idag gennemkrydses midtbyen også af andre vigtige udbyggede veje.
Alle regulære sporvognslinjer idag krydser Ringen. Idag hedder sporvognslinjerne Linje 6 – mod nord og vest – Linje 10 – mod øst, syd og vest) og Linje 13 – mod øst – og vil være afmærket med gul i køreplanerne. Derudover lapper linjerne 3, 7, 9 og 11 indover Ringen.
De mest befærdede afsnit er dem mellem Haupbahnhof og Lennéplatz og Bahnhof Neustadt og Albertplatz med 3 sporvognslinjer. Mellem Sachsenallée og Strasburger Platz og Banegård Freiberger Strasse og Kongresszentrum er der kun 1 linje. På den øvrige del af Ringen er der 2 linjer.
Den oprindelige linje 26 fandtes indtil 1948 og blev genskabt i 1976.
For at undgå forvirring er skal den ikke sammenlignes med den indre Ringstrasse der også kaldes Promenadenring der går Marienstrasse – Dr.-Külz-Ring – St. Petersburger Strasse – Terrassenufer og som omslutter den historiske Altstadt.