Leipzig-Dresdner Eisenbahn-Compagnie
Leipzig-Dresdner Eisenbahn-Compagnie (LDE) var et privat jernbaneselskab i Sachsen. Det stod blandt andet for driften af den første tyske fjernbane, som åbnede mellem Leipzig og Dresden i 1839. Den 1. juli 1876 blev selskabet statsliggjort og overgik til Königliche Sächsische Staatseisenbahn.
Forhistorie
Ideen til at forbinde Leipzig med Strehla – der ligger ved Elben nord for Meissen – opstod allerede før 1830 hos Leipzig-kræmmeren Carl Gottlieb Tenner. I 1833 fremlagde nationaløkonomen Friedrich List i Leipzig sin plan for et tysk jernbanesystem, hvor Leipzig var tiltænkt en rolle som det centrale knudepunkt. Selvsamme år blev Eisenbahn-Comité grundlagt, der 20. november 1833 søgte om tilladelse hos den første Saksiske Landdag i Dresden til at bygge en jernbane mellem Leipzig og Dresden.
Grundlæggelsen af jernbaneselskabet
I år 1835 blev Leipzig-Dresdner Eisenbahn-Compagnie grundlagt som et privat aktieselskab af 12 borgere fra Leipzig – bl.a. Albert Dufour-Féronce (1798-1861), Gustav Harkort (1795-1865), Carl Lampe (1804-1889) og Wilhelm Theodor Seyfferth (1807-1881). Ved påskemessen i 1835 blev der i løbet af få timer samlet mere end 1 million daler sammen. Den 6. maj 1835 vedtog den saksiske statsregering byggeriet til en værdi af 500.000 daler. Den samlede værdi blev 1.500.000 daler.
Pingback: Dresden Hauptbahnhof | Historiskerejser.dk