Fantastisk rejse til Normandiet og en bred vifte af steder der var betydningsfulde for Vestfronten under 2.verdenskrig. Vi bor 5 nætter med direkte udsigt til havet på Juno Beach i den charmerende by Courseulles-sur-Mer. Rejsen er en skøn sommerrejse med masser af historie og skønne oplevelser, da vi også prioriterer at bo godt og opleve noget. Vi starter med at køre til Flandern, hvor vi naturligt har fokus på Første Verdenskrig, der er uomgængelig at komme udenom når man skal forstå Anden Verdenskrig. På vej fra Ypres i Flandern gør vi holdt i Dunkerque, hvor vi hører om sammenbruddet på Vestfronten og evakueringen fra strandene i Dunkerque i “the Darkest Hour”. Vi besøger den smukke by Dieppe og hører om den fejlslagne mission til byen på Alabasterkysten.
Vi bor som nævnt direkte ved strandene i den livlige by Courseulles-sur-Mer hvor Charles de Gaulle gik i land kort efter D-Dag og hvor canadierne oplevede nogle af de hårdeste kampe, de fandtes kun værre på Omaha Beach. Vi besøger den smukke historiske by Bayeux, hvor vi ser det fremragende museum for Slaget om Normandiet samt ser Bayeux-tapetet og Katedralen. Der bliver ophold ved Pegasusbroen. Vi besøger naturligvis mange af højdepunkterne ved invasionskysten. Det gælder St.Mere-Eglise med det fremragende Airborne Museum, den amerikanske krigskirkegård med mulighed for at komme på stranden nedenfor, Utah Beach, hvor mindesmærkerne for de danske krigssejlere samt for den kendte Dick Winthers ligger tæt på. Vi besøger de charmerende havnebyer Port-en-Bessin og Arromanches der hver især spillede vigtige roller for de kunstige havne samt for olierørledningernes ankomst.
Endelig har vi også besøg på den tyske krigskirkegård og ved de tyske batterier i Longues, så vi ikke glemmer at der var flere fronter. Når vi forlader kysten bliver dette perspektiv mere klart, da vi kører igennem Falaise og gør holdt ved floden Dives, hvor et blodbad på tyskerne fandt sted under de sidste hektiske kampe, hvilket vi ser på museet ved højen Montormel. Vi overnatter i Compiegne der udover at være en charmerende by ved floden Oise er kendt for togvognen i skovene nord for byen, hvor hele to afgørende våbenhviler er blevet tegnet. Togvognen er et naturligt besøg på vores rejse. Første Verdenskrig får igen lov at fylde på disse kanter, hvor den blodigste dag i den sønderjyske historie fandt sted. Vi gør holdt ved den danske krigskirkegård ved Braine. Herefter går turen til hovedstaden i Champagne Reims. Her besøger vi katedralen der er symbol på forsoningen mellem tyske og franske og samtidig nyder vores frokost i byen. Herefter går turen igennem Ardennerne og til den belgiske by Bastogne, hvor vi skal fokusere på den sidste del af krigen og mest af alt Ardenneroffensiven. Den sidste dag gør vi holdt på Lüneburger Heide og fokuserer på den tyske overgivelse i maj 1945. Det går herefter til Danmark med masser af indtryk der skal fordøjes.
Rundt i Normandiet har vi Hans Martin Nielsen der har www.normandiet1944.dk og som kender Normandiet og hver detalje om områdets historie under 2.verdenskrig indgående og detaljeret. Rejseleder på hele rejsen er Historiker Anders Bager Eriksen, der ejer Historiske Rejser og som vil sørge for at bringe alle de historiske tråde sammen under rejsen. Vi glæder os til igen at lave denne rejse med Hans Martin Nielsen og www.normandiet1944.dk.
Rejsen er udsolgt – bliv skrevet på venteliste! – Rejsen gentages 15.-23.maj 2025
REJSEN KORT FORTALT
Historiske Rejser har Cand.mag i Historie Anders Bager Eriksen og ejer af Historiske Rejser som rejseleder på turen.
Vi kører rejsen i 4**** luksusbus og har indlagt 1 overnatning på udturen – i den historisk vigtige by Ypres (1.verdenskrig) – og 2 overnatninger hjem – Compiegne og Bastogne – fra Normandiet, for at rejsen ikke skal blive for kompakt og anstrengende.
Vi bor på gode 3***/ og 4**** hoteller på hele rejsen og der er inkluderet halvpension på hele rejsen (morgenmad og aftensmad).
Rejsen starter ud på Sydfyn, men der vil være mulighed for at stige på langs motorvejen mod grænsen.
Rejsens pris er 12.999 DKR (Enkeltværelsestillæg 3960 DKR) som indeholder følgende ydelser :
Det bemærkes at rejseforsikring samt afbestillingsforsikring ikke er inkluderet i rejsens pris og at det anbefales at have tegnet en sådan hos et eksternt forsikringsselskab.
Opsamling foregår langs ruten Kirkeby ved Svendborg (parkeringsmulighed), Odense Parkering Syd (overvåget parkering), Fredericia Station (mulighed for at komme med tog), privat sted ved Kolding med parkeringsmulighed og ned langs den sønderjyske motorvej. Tider for afgang meldes først ud tættere på afgang.
Tilmelding foregår til Historiske Rejser på mail@historiskerejser eller 20 93 17 14 ved opkald eller mail, hvorefter tilmelding noteres og herpå betales depositum på 3000 DKR
1.dag: Fra Danmark til Ypres i Flandern – foredrag og opstart.
Rejsen starter på Sydfyn og derefter følger opsamlingsruten (Kirkeby ved Svendborg – Odense – Fredericia – Kolding) og ned igennem Sønderjylland. Der er flere muligheder langs ruten for langtidsparkering. Når alle er samlet så får vi morgenmad i bussen i form af friske rundstykker, lækre pålægsbakker, frisk kaffe og juice. Herefter er vi klar til at komme igang med en fantastisk spændende rejse hvor vi skal høre om Anden Verdenskrig på Vestfronten. Turens første dag går igennem det vestlige Tyskland, Holland og Belgien og til den flamske by Ypres, der om noget er nært forbundet til historien om Første Verdenskrig.
På turens første dag vil der være flere foredrag om Første Verdenskrig og baggrunden for “Den Store Krig”. Krigen som meget af begrundelserne for Anden Verdenskrigs misgerninger kan føres tilbage til. Ellers hører vi naturligvis om en lang række praktiske ting og naturligvis turens program.
Turens første dag vil derudover byde på mulighed tilkøb af fælles frokost.
Efter ankomst til hotellet spiser vi aftensmad.
Efter morgenmad på vores hotel i Ypres, der spillede en afgørende rolle under flere slag under 1.verdenskrig. Da kører vi igennem centrum af byen, hvor vi gør holdt og går igennem Menin Gate – der mindes de mange soldater i “Flanders Fields” der aldrig blev fundet og går den korte vej op til den smukke genopførte klædehal. Vi hører om Første Verdenskrig og hvilken betydning krigen spillede på mellemkrigsårene og synet på krig. Herefter går det ud mod kysten og indtil den første kystby i Frankrig Dunkerque. Byen der i Juni 1940 blev symbol på dels det totale sammenbrud for de vestallierede og dels på at der med redningen af de engelske soldater var et lille håb at hente. Da 2.verdenskrig brød ud i 1939 med det tyske angreb på Polen, da var Frankrig og Storbritannien ene om at yde modstand mod Nazisterne. Imidlertid var krigen en form for stille krig – phoney war – den blev straks langt mere alvorlig i foråret 1940. Passiviteten fortsatte dog ved den tyske besættelse af Danmark og Norge i april 1940. Men med det tyske koordinerede angreb på Holland, Belgien, Luxembourg og Frankrig i maj 1940, så gik alvoren op for de vestallierede. Imidlertid var de tyske tropper de franske og engelske langt overlegne. Franskmændene måtte underskrive en ydmygende fred og finde sig i tysk besættelse af det nordlige Frankrig og en samarbejdsvenlig regering i syd regeret fra kurbyen Vichy. Englænderne havde kun det valg at evakuere tropperne, men der var alt for mange mænd til alt for få skibe. Det trak op til en nedslagtning af de mange englændere på stranden i Dunkerque. Imidlertid stoppede tyskerne op og englændernes skibe kunne nå frem, heriblandt tusindevis af fiskerbåde. Trods ydmygelsen så kom soldaterne hjem til England. Vi gør holdt på stranden og mindes episoden og der bliver tid til at se museet for Evakueringen under Operation Dynamo.
LÆS OM EVAKUERINGEN I DUNKERQUE
Vi fortsætter fra Dunkerque og forbi Calais, hvor det smalleste sted mellem det franske fastland og det britiske befinder sig. Efter Dunkerque havde nazisterne i praksis vundet i Frankrig – og Benelux – og i den resterende del af 1940 og ind i 1941 var ambitionen fra tysk side at foretage en invasion af Storbritannien. I den optik blev strædet mellem Calais og Dover helt afgørende og tyskerne gik i gang med at bygge batterier der kunne ramme det britiske fastland og yde støtte under en invasion.
I takt med at Briterne mere og mere fik overtaget i kampen mellem Luftwaffe og Royal Air Force opgav den øverste stabsledelse ideen om en tysk landgang i Storbritannien og Hitler skrinlagde ideen om invasion endegyldigt med sit angreb på Sovjetunionen 22.juni 1941. I forlængelse heraf blev en allieret landgang i Vesteuropa pludselig en reel risiko, hvor nazisternes modtræk var at styrke forsvaret med Atlantvolden. Fra det nordlige Norge over Danmark, det vestlige Tyskland, Holland, Belgien og Frankrig og hele vejen til den spanske grænse byggede man bunkere og indsatte militært personel til at overvåge en mission.
Efter ydmygelsen ved Dunkerque var briterne i løbet af 1940 og det tidlige 1941 ene om for alvor at byde den nazistiske overmagt i Europa modstand. Dette foregik primært i form af Luftslaget om England i mange kilometers højde. I løbet af 1941 fik nazismen dog to modstandere, der skulle blive briternes allierede i resten af krigen. 22.juni 1941 angreb Tyskland Sovjetunionen, hvilket skulle komme til at betyde en krig på Østfronten hvis blodighed og voldsomhed mangler sammenligning i historien. Den 7.december samme år angreb Japan den amerikanske flådebase Pearl Harbor, det betød at USA erklærede Japan krig. Da Hitler fulgte op med støtte til Japan og deraf krig mod USA. Da var der nu nye forudsætninger for en alliance mod Nazismen. Da de nye allierede mødtes blev der kaldt på at der skulle indledes en front, således at den fastlåste situation i Vesteuropa blev ændret. I Storbritannien var man klar på dette i sommeren 1942 lod man canadiske styrker på omkring 6.000 mand angribe den franske kanalhavn Dieppe, for at afprøve tyskernes styrke, indsamle efterretninger, få et brohoved i Vesteuropa og booste moralen. Det blev en fatal fiasko, hvor man mistede mere end 60% af soldaterne og kun opnåede en viden om tyskernes meget store styrke. Angrebet på Dieppe var dog værdifuldt i forhold til planlægningen af D-Dag.
Efter angrebet ved Dieppe blev Atlantvolden udbygget langt mere og særligt i og omkring Calais blev den nærmest uindtagelig, da Adolf Hitler var overbevist om at angrebet ville komme her. Herefter kører vi igennem Dieppe, hvor vi gør et holdt ved det canadiske monument for landgangen i Dieppe og nyder lidt af den smukke by midt på eftermiddagen.
Efter vores ophold i Dieppe venter der os en smuk køretur med udsigt til de imponerende hvide kridtklinter der kaldes Cote d´Alabatre (Alabasterkysten). Turen går over Pont de Normandie hvor vi krydser Seinen og herefter videre forbi Caen og ud mod kysten, hvor der venter os et skønt ophold på Hotellet La Cremaillere de næste 5 nætter. Det ligger i den livlige strandby Courseulles-sur-Mer med direkte udsyn til havet.
Juno Beach var det canadiske frontafsnit og der er masser af historie relateret til landgangen i Normandiet som vi skal høre mere om. Eksempelvis at strandene – knap så kendt – var sammenlignelig i tabstal med de amerikanske kampe på Omaha Beach og at det var her at Charles de Gaulle gik i land da han kort efter D-Dag gik i land i Frankrig efter 4 år i eksil i England.
Vi glæder os til at nyde 5 skønne nætter og 4 dejlige dage i Courseulles-sur-Mer.
3.dag: Bayeux og Pegasusbridge – Museumsdag og besøg i de Gaulles by
Vi starter dagen efter at have haft god tid til at nyde morgenmad på vores skønne hotel i Courseulles-sur-Mer. Vejen til Bayeux afslører at allerede i baglandet til Juno Beach der valgte de allierede nogle af de smukke franske slotte til at styre den fortsatte kamp om Normandiet fra. Vi passerer slottet i Creully hvorfra BBC´s krigsreportere allerede den 7.juni 1944 – dagen efter D-Dag – kunne rapportere hjem til Englænderne om hændelserne på D-Dag. Dagen efter rykkede Feltmarskal Bernard Montgomery ind på slottet, der frem til 2.august 1944 var hans hovedkvarter og hvor han blandt andet mødte Churchill.
I Bayeux holder vi ved Musee Bataille de Normandie. Museet giver et godt og bredt fokus på hele Operation Overlord. Så vi hører om såvel den langstrakte og detaljerede planlægning før D-Dag, selve landgangen 6.juni og de hårde kampe der varede til slutningen af August 1944. Idet at Bayeux var den første større by til at blive befriet og dermed blev en politisk platform for Charles de Gaulle, da er der et naturligt stort fokus på de Frie Franske samt den franske modstandsbevægelse på museet.
Tæt på museet ligger den centrale britiske krigskirkegård med 4.144 krigsgrave med faldne fra Commonwealth samt mere end 500 grave fra andre nationaliteter. Det er oplagt at gå en tur på kirkegården i forbindelse med museumsbesøget.
Sidst på formiddagen kører bussen den korte vej til centrum af Bayeux, hvor man selv vælger om man vil ind at se det verdensberømte Bayeux-tapet, der også er blevet kaldt verdens ældste og længste tegneserie. Der fortæller historien om hvordan og hvorfor Vilhelm Erobreren drog over den Engelske Kanal med en flåde i 1066 og erobrede England. Museet er en stor anbefaling og kan levere noget så fremragende som perfekt information på dansk. Bayeux-tapetet hang oprindeligt i den nærliggende katedral, der er den anden store anbefaling at se i den tid vi er i centrum. Katedralen hører til blandt de ældste i kategorien af mange gotiske nordfranske katedraler. Det er oplagt at nyde frokost under opholdet.
Midt på eftermiddagen fortsætter vi videre til Pegasusbroen. Den er den ene af to på hinanden følgende broer der krydser de to parallelle flodløb Orne og Orne-kanalen. Brohovederne var altafgørende at besidde fra invasionens start, så kort efter midnat den 6.juni før landgangen var iværksat der blev der indsat svævefly, der med en perfekt udført aktion landede lige ved siden af broerne og straks indtog de vigtige brohoveder. Ved broen blev huset, der idag huser Café Gondree det første befriede hus i Frankrig. Det har i mange år været mødested for veteraner i forbindelse med årsdagene for D-Dag. Vi besøger museet og der bliver måske tid til at drikke en kop kaffe på Café Gondree.
Vi er hjemme til aftensmad på hotellet.
For de interesserede er der efter aftensmaden en gåtur nedover den hyggelige lille havn og forbi flere af de bevarede bunkere på Juno Beach – hvor også det fine museum ligger – og ud til Lorrainekorset, der står hvor Charles de Gaulle den 14.juni 1944 gik i land og dermed vendte retur til Frankrig efter 4 år i eksil i England.
4.dag – Omaha Beach – den amerikanske kirkegård – Port-en-Bessin
Vi starter dagen med at køre til et af de mest blodige afsnit af hele invasionskysten. Afsnittet Dog Secteur ved byen Vierville. Her viser Hans Martin Nielsen os nogle af hans families kampe ved stranden og giver nogle eksempler på hvilket blodbad der var tale om. Vi kører langs strandene mod det fremragende Overlord Museum. Museet består af en helt utrolig række af slagscener der er opstillet realistisk og med originalt krigsmateriel brugt. Vi sætter god tid af til at se både de indendørs og udendørs dele af museet.
Vi kører til den hyggelige by Port-en-Bessin for at finde frokost på nogle af de hyggelige restauranter på havnen. Det var også i byen at den britiske olieledning gik i land, der var altafgørende for at de allierede havde brændstof/energi til at have styrken til at bryde ud af Normandiet, når forsyningerne kunne begynde at flyde i en lind strøm.
Midt på eftermiddagen kører vi til den amerikanske krigskirkegård, hvor der afsættes god tid til at gå en tur til Widerstandsnest-62, hvor man ser hvilket perfekt forsvarsmæssigt udgangspunkt at de tyske soldater har haft under D-Dag. Går man ned på stranden får man omvendt de amerikanske soldaters perspektiv om hvilke enorme forhøjninger der skulle indtages under massiv beskydning. Den amerikanske krigskirkegård er et smukt og imponerende minde om den amerikanske storslåede indsats. Kors og jødestjerner står blankt polerede og i uendelige snorlige rækker uanset hvordan man kigger. Der ligger 9.388 soldater begravet.
Klokken 17.00 vil vi overvære at det amerikanske flag – Stars & Stripes – nedtages ved en daglig meget smuk ceremoni. Herefter kører vi retur til vores hotel hvor vi nyder aftensmad på hotellet.
5.dag: Den tyske krigskirkegård – Airborne Museum i St.Mere-Eglise samt Utah Beach
Efter at have nydt morgenmad på vores hotel, da går turen igen i krigshistoriens fodspor. Dagens første stop er den tyske krigskirkegård ved La Cambe. Kirkegården er holdt i helt anderledes nedtonede farver end de engelske – og særligt franske krigskirkegårde, som vi allerede har set. Opholdet er en oplagt chance for at fokusere perspektivet over på den tyske side og om hvilke tyskere der ligger begravet. Der er en fin udstilling om dette ved kirkegården.
Herefter går turen til St.Mere-Eglise, der ligger på den vigtige vej ved den vigtige nationale vej N13 der går på tværs bagom alle strandene og ligger i baglandet til Utah Beach, hvor vejen fortsætter ud på den vigtige halvø Cotentin, hvor den eneste større dybvandshavn ved landgangsområderne i Normandiet ligger. Byen var så højt prioriteret at der blev lavet en luftbåren mission, der langt fra var så vellykket som den vi hørte om på Pegasus, men hvor der var hårde kampe om at indtage den geografisk vigtige by. Det lykkedes også. Byen påstår at være den første befriede landsby i Frankrig og har grundet dette været hjemsted for et fantastisk museum om de luftbårne styrker – Airborne Museum. Det afsætter vi god tid til at se, samtidig med at man kan finde sig noget at spise i den hyggelige by. I byens kirketårn hænger en soldaterdukke, der symboliserer John Steele der spillede død, da hans faldskærm hang i kirketårnet og overlevede ved dette.
Først på eftermiddagen fortsætter vi videre mod Utah Beach hvor vi hører om en landgang der gik overraskende nemt, hvilket langt henad vejen var resultat af tilfældigheder. Generalen Teddy Roosevelt (søn af den berømte præsident) udtalte som konsekvens af den heldige kuldsejling. “Vi starter invasionen herfra”. Det skulle imidlertid vise sig langt mere svært at komme ind i marsklandet bagved strandene. Det hører vi mere om og måske lykkes det for os, at få en kop kaffe på den legendariske cafe “Le Roosevelt” ellers så har bussen kaffe at byde på.
Kort herfra gør vi et stop ved mindesmærket for de 800 danske krigssejlere der var med i Operation Overlord og hylder en indsats, der når det gælder marinen var en af de stærkeste i Europa. Tæt derved gør vi et holdt ved mindesmærket for Dick Winthers der særligt er blevet kendt, da han var med i den kendte (og roste) tv-serie “Kammerater i Krig”. Herefter går turen hjem til en lidt tidligere hjemkost midt på eftermiddagen. Således at dagen kan nydes i vores fine hjemby både før og efter aftensmad på hotellet.
6.dag: Arromanches og Batteriet i Longues – Mulberry Havnene
Dagen er en kort udflugtsdag der har har fokus på den helt fantastiske fortælling om Mulberry – de kunstige havne. Vi starter med at køre til batteriet i Longues, der står frit tilgængeligt. Det byder på en glimrende mulighed for at komme ind i et batteri – blandt andet et batteri der var med i filmen “Den længste dag”. Det er også det vel nok bedste sted at betragte Mulberry-havnen i Arromanches, som vi efterfølgende skal beskæftige os med.
I den charmerende by Arromanches får vi at se det helt nye og fantastiske museum om de kunstige havne. Landgangen i den del af Normandiet der hedder Calvados forekom urealistisk for tyskerne, da ingen af områdets dybvandshavne lå inden for rækkevidde. Le Havre ved Seinens udmunding lå for langt væk og Cherbourg lå på en halvø, der ville kunne spærre landsatte tropper inde. Det gjorde at tyskerne aldrig fandt det særligt realistiske at landgangen ville komme her. Hvad de ikke vidste var at englænderne havde en plan om at lave en kunstig havn, som de sejlede over den engelske kanal. Faktisk lavede man hele to kunstige havne. Den ene overlevede dog kun få uger, da Normandiet i dagene 19.-22.juni 1944 blev ramt af en af de værste storme i mands minde. Men den anden havn i Arromanches overlevede og indtil de allierede erobrede Antwerpen i november 1944 forblev havnen den primære åre, der skulle sikre en lind strøm af materiel og mandskab for de allierede ind i Normandiet.
Vi er tidligt hjemme og man kan finde sig frokost i vores egen by. En oplagt anbefaling om eftermiddagen er at se museet over Juno Beach i byen, det fortæller historien om de blodige kampe ved stranden vi bor ved og naturligvis om De Gaulles landgang.
Vi spiser på hotellet om aftenen.
7.dag: Lommen ved Falaise og Togvognen i Compiegne
Vi må desværre forlade vores smukke hotel og kysten i Normandiet. Turen går ind i landet og ind i de områder af Normandiet hvor de tyske tropper længst tid holdt stand mod invasionstropperne omkring Falaise. De tyske tropper var omringet fra snart sagt alle sider og havde kun en meget smal korridor, hvor de kunne flygte ud fra. De opgav dog ikke kampen, der dog betød en nedslagtning der gjorde at området blev kendt som Normandiets Stalingrad. Vi gør holdt i den lille by St. Lambert sur Dives, hvor det blev sagt at floden Dives var rødfarvet af blod, Det var nerven i den smalle korridor tyskerne kunne flygte udad. Tæt herpå kører vi op på højdedraget Montormel eller Hill 262 der var det sidste område som de allierede erobrede og dermed kunne lukke Falaise-lommen og tvinge de tyske tropper til overgivelse.
Mindesmærket rummer et lille museum der viser blodbadet, men også har et fremragende interaktivt kort der viser den samlede fremrykning fra D-dag og til Falaise-lommen bliver lukket på et kort over Frankrig. Dette ser vi inden vi fortsætter i retning mod Compiegne, hvor vi får sandwich i bussen undervejs.
I Compiegne starter vi med at køre til den berømte togvogn Wagon Armistice. Den 11.november 1918 blev den ramme om våbenhvilen der kom til at stå som punktum for Første Verdenskrig. Ydmygelsen i togvognen var noget som særligt sad dybt i tyskerne, da det fik enorme konsekvenser i form af tabte landområder og indflydelse og ophævelsen af Kejserriget. Togvognen havde så stærk en symbolsk betydning at Hitler beordrede den bragt ud på sin oprindelige placering, da de tyske tropper i juni 1940 havde besejret Frankrig militært. Rollerne var nu byttet om og nazisterne fejrede deres militært set største triumf, da den franske helt og general fra Første Verdenskrig Marskal Petáin underskrev den franske våbenvileerklæring der fødte det franske samarbejderegime Vichy. Vi ser togvognen med den spændende udstilling der fokuserer på begge krige.
Derpå kører vi via centrum til vores hotel i Compiegne Ibis Compiegne, der ligger ved floden Oise i udkanten af byen. Vi spiser fælles aftensmad på hotellet om aftenen.
8.dag: Ardenner-offensiven Battle of the Bulge – Reims og den sønderjyske krigskirkegård i Braine
Vi forlader vores hotel i Compiegne og det første stop bliver ved byen Braine, hvor der findes en dansk/sønderjysk krigskirkegård for 79 faldne sønderjyder. Den er valgt tæt på Moulin-sous-Touvent hvor sønderjyder den 6.juni 1915 oplevede den blodigste dag i landsdelens historie. Der bliver tid til at se kirkegården med de hjemligt klingende navne der ligger ved Haderslevs venskabsby Braine.
Vi fortsætter videre mod Reims, hvor Eisenhower havde sit hovedkvarter i den allersidste fase af krigen og hvor den tyske delegation fra Flensborg-regeringen med von Friedeburg i spidsen den 7.maj 1945 overgav alle de tyske tropper på vestfronten. Vi holder til et kort foto, mens at selve opholdet i Reims er ved den smukke katedral. Katedralen går tilbage til de ældste franske (merovingiske) konger, der er blevet salvet og kronet som konger i Reims siden år 496. Det var også her at jomfruen fra Orleans – Jeanne d´Arc udråbte kamp mod englænderne under 100-årskrigen. Katedralen blev ødelagt under 1.verdenskrig og dens genopførsel har siden været symbol på freden mellem tyske og franske med utallige møder mellem statsledere ved den smukke katedral. Vi ser katedralen og får fritid til frokost, hvor mulighederne er utallige og man oplagt kan nyde et glas champagne.
Turen fortsætter videre mod nord, hvor vi passerer byen Sedan og kører ind i Belgien hvor vi har en smuk køretur igennem Ardennerne. Vi skal se museet om Ardenner-offensiven / Battle of the Bulge – endnu et fremragende museum. Museet fortæller både generelt om krigen, men naturligvis med fokus på begivenhederne i december 1944. Den 16.december indledte nazisterne højst overraskende og med stor styrke et angreb på den “sovende flanke”, hvor det var mindst ventet. Forsøget var et sidste tysk forsøg på at vende krigslykken ved at generobre Antwerpen og dermed tvinge de vestallierede til forhandlingsbordet og forsøge at få dem til at vende våbnene mod Sovjetunionen. Ideen var ikke dårlig og indledningsvis kunne planen godt have været lykkedes, da der herskede total forvirring grundet det overraskende angreb. Imidlertid lykkedes det særligt at holde stand for amerikanerne der var i det vigtige vejkryds ved Bastogne, hvor ikke færre end 7 veje gik ud fra i det bjergrige terræn. Vi afsætter god tid til at se museet sidst på eftermiddagen inden vi fortsætter op igennem de smukke Ardennerbjerge og bor i den første større by i Tyskland Aachen på Hotel Leonardo Aachen. Vi spiser aftensmad på hotellet om aftenen.
9.dag: Hjem via Lüneburger Heide og Montgomerys meddelelse
Vi står tidligt op og sætter os i bussen og sætter kurs ud af Aachen, byen hvor de tysk-romerske konger blev kronet og som den tyske vestvold forsvarede – en pendant til Maginotlinjen som først blev brugt, da det var tyskerne der skulle forsøge at sætte et sidste forsvar op i vinteren 1945. Imidlertid brød de allierede forholdsvis nemt igennem, og da de i marts krydsede Rhinen ved Remagen var vejen mod Nordtyskland åben.
Vi spiser fælles frokost og kører derefter til Timeloberg, hvor repræsentanter fra den sidste nazistiske regering i Flensborg opsøgte kontakt med Feltmarskal Montgomery. Det var her at de tyske tropper i Danmark, Nordvesttyskland og Holland overgav sig den 4.maj 1945 klokken 20.36 og dermed også sikrede Danmarks frihed og at vi 4.maj markerer dette med lys i vort vindue.
Derpå kører vi videre mod den danske grænse som vi forventer at krydse først på aftenen.
Historiske Rejser har som mål at levere unikke rejseoplevelser til alle, der vil opleve verden i et historiske perspektiv. Vi arrangerer pakkerejser på en række af de områder, hvor vi er specialister og så skræddersyr vi grupperejser til grupper i alle størrelser, der ønsker deres helt egen rejse med netop den historiske vinkel I ønsker.
På Historiskerejser.dk kan rejser bestilles, foredrag bookes og rejsebøger købes. Og så kan du læse løs i arkivet med mere end 1200 historiske artikler, som vil selv har skrevet. Og vi har været alle de steder vi skriver om – lige dér, hvor historien har sat sine spor.
Din kompetente rejseleder hedder hos Historiske Rejser hedder Anders og er cand. mag. i historie og religion og har mere end 15 års rejseledererfaring.
Historiske Rejser har som mål at levere unikke rejseoplevelser til alle, der vil opleve verden i et historiske perspektiv. Vi arrangerer pakkerejser på en række af de områder, hvor vi er specialister og så skræddersyr vi grupperejser til grupper i alle størrelser, der ønsker deres helt egen rejse med netop den historiske vinkel I ønsker.
På Historiskerejser.dk kan rejser bestilles, foredrag bookes og rejsebøger købes. Og så kan du læse løs i arkivet med mere end 1200 historiske artikler, som vil selv har skrevet. Og vi har været alle de steder vi skriver om – lige dér, hvor historien har sat sine spor.
Din kompetente rejseleder hedder hos Historiske Rejser hedder Anders og er cand. mag. i historie og religion og har mere end 15 års rejseledererfaring.