Rejse med fokus på Første Verdenskrig 7.-13.november 2023 til Flandern og Nordfrankrig med mindeceremonier både 11.november og flere andre dage.
Den store krig som Første Verdenskrig kaldes i en lang række af de krigsførende lande som Frankrig, Storbritannien, Belgien og Italien var et så afgørende brud i historien og med så omfattende konsekvenser at man til tider kan undre sig over hvor lidt den fylder i en dansk kontekst. Her mener vi naturligvis udenfor Sønderjylland, hvor hver eneste by og kirkegård er en påmindelse om hvor store ofre der blev krævet af hvert eneste lokalsamfund.
På denne rejse kommer vi både til Flandern, Somme-dalen, Verdun, Compiegne, Marne-dalen og har udover det brede fokus på vestfronten og krigen også fokus på de danske vinkler i Braine og Moulin-sous-Touvent – den blodigste dag i sønderjysk historie, mens vi på hjemturen retter fokus på krigens langvarige konsekvenser både ved at besøge Spa, hvor Kejser Wilhelms militære hovedkvarter var og ved at besøge fredsbyerne Münster og Osnabrück. Vi bor centralt og godt alle steder med 2 nætter i Gent og i Compiegne og 1 nat i Reims og Münster. Vi er i Compiegne, Braine og Reims den 11.november – den store våbenstilstandsdag og deltager i de mindeceremonier der byder sig til i forhold til programmet.
På turen har vi Anders Bager Eriksen – ejer af Historiske Rejser – til at fortælle, og som har gennemført mange rejser i området og beskæftiget sig indgående med Første Verdenskrig. Rejsen er lavet i samarbejde mellem FOF Sydjylland og Historiske Rejser. Vi glæder os meget til at gennemføre denne rejse igen.
Valmuen er symbolet på mindet for de døde soldater under Første Verdenskrig. Oprindeligt for de døde på den flamske front, men idag er det blevet så stærkt et symbol at det dækker langt bredere. Foto fra National World
Historiske Rejser har Cand.mag i Historie Anders Bager Eriksen og ejer af Historiske Rejser som rejseleder på turen.
Vi kører rejsen i 4**** luksusbus og har indlagt 2 overnatninger helt centralt i Gent i Flandern samt i Compiegne i det nordlige Frankrig. Derudover har vi ikke travlt med at komme hjem, da vi både overnatter centralt i Reims og i tyske Münster med masser af oplevelser – alle hoteller ligger centralt direkte i centrum.
Vi bor på gode 3***/ og 4**** hoteller der alle har fantastisk beliggenhed med glimrende udsigt. Vi har halvpension på turens første 2 dage og sidste dag samt mulighed for fællesspisning andre dage.
Rejsen tager sit udgangspunkt fra Kolding, men der er mulighed for at stige på rejsen fra det sydlige Fyn, der er flere steder langs opsamlingsruten hvor vi henviser til oplagte muligheder for langtidsparkering, der vil være mulighed for at stige på langs motorvejen mod grænsen.
Rejsens pris er 9995,- DKR (Enkeltværelsestillæg 1995 DKR) som indeholder følgende ydelser :
Det bemærkes at rejseforsikring samt afbestillingsforsikring ikke er inkluderet i rejsens pris.
Tilmelding foregår ved at klikke på linket her, der går direkte til rejsen på FOF Sydjyllands websiden. Er du i tvivl om noget omkring tilmeldingen, kontaktes FOF Sydjylland på info@fofsydjylland.dk eller på 79 30 85 80 i tidsrummet man-, tirs- og torsdag kl. 10-13 samt onsdag kl. 10-15.
LINK TIL DIREKTE TILMELDING HOS FOF
Ved spørgsmål til selve rejsens indhold eller tilmelding kan du henvende dig direkte til Historiske Rejser på mail@historiskerejser.dk eller 20 93 17 14
1.dag: Opstart Fyn – Trekant – Sønderjylland – Historien om tiden før 1.verdenskrig og Gent
Vi starter med opsamling på det sydlige Fyn i Kirkeby ved Svendborg, over Odense og videre til FOF i centrum af Kolding. Der er parkeringspladser at få alle stederne og derudover vil afgang koordineres således at der bliver mulighed for at tilstøde ruten med tog enten i Odense eller i Fredericia på de første afgange. Vi fortsætter ned igennem Sønderjylland, hvor man kan stå på langs motorvejen. Efter alle er samlet er der frisksmurte rundstykker og pålægsbakker samt frisk kaffe og juice.
Dagen er en transportdag, men hvor vi på vejen ned igennem det vestlige Tyskland, Holland og Belgien vil høre en del om hvilket Europa der fandtes før 1914, den verden som Stefan Zweig kaldte “Verden af igår”. Den verden der troede at de levede fredeligt med deres nationalisme og naturlige optimisme og fremskridtstro, men som i takt med skuddet i Sarajevo så det hele ende ud i en storkrig på cirka en måned i sommeren 1914. Dette vil Anders Bager Eriksen, Historiker og ejer af Historiske Rejser sætte os grundigt ind i, mens vi også hører om de lande og områder vi passerer igennem.
Første Verdenskrig er temaet for rejsen – dagen vil primært handle om tiden før Første Verdenskrig med udgangspunkt i hvad der skete før, under og efter de berømte skud i Sarajevo 28.juni 1914. Foto fra wikipedia
Vi ankommer til aften til den charmerende kanalby Gent i belgiske Flandern. En by der var besat af tyskerne under begge verdenskrige, men trods dette undgik ødelæggelse. Vi bor nabo til byens berømte katedral kendt for Jan van Eycks berømte altertavle med “det mystiske lam”.
Vi spiser på restauranten – De Abt – der ligger nabo til hotellet og hvor vi skal smage en helt særlig flamsk ret. Efter maden er der mulighed for at gå de få hundrede meter ned til floden Leie og mærke noget af den prægtige stemning der er i byen med lys på de smukke bygninger, der spejler sig i vandet.
Gent har mange smukke kanaler og fantastiske bygninger. Her er stemningen ved floden Leie – altid magisk. Foto: Anders Bager Eriksen
SE HOTEL IBIS KATEDRAAL I GENT
Vores hotel har denne udsigt med klædehal (og udenfor billede) Katedralen samt det historiske flamske teater – alle oplyst på smukkeste vis hver aften. Foto: Anders Bager Eriksen, 2023
2.dag: In Flanders Fields – Ypres
Flandern blev et særligt hårdt frontafsnit på den martrede Vestfront. Særligt hårdt ramt var området rundt om den gamle handelsby Ypres, hvor nogle af de mest bitre og meningsløse slag fandt sted i såvel 1914, 1915, 1917 og 1918. Den smukke gamle by med dens middelalderlige klædehal lå hen i fuldstændig ruin da krigen sluttede.
Vi starter dagen med at køre cirka en times kørsel fra Gent og til byen der ligger tæt på grænsen til Frankrig og som blev forbundet med kysten via Yser-kanalen.
Dagens flamske frontafsnit, hvor byen Ypres (på flamsk Ieper) var ramme om hele 5 større slag med utroligt høje tabstal. Flandern blev et symbol på Englændernes meningsløse krig. Foto af Anders Bager Eriksen fra museet In Flanders Fields forår 2023
Ved ankomst passerer vi igennem den imponerende og stolte Menin Gate, som vi om aftenen skal opleve ved en ceremoni. Herefter kører vi til byens torv, hvor den smukke gotiske klædehal idag er genopført og bruges til at huse det prisvindende museum “In Flanders Fields”. Museet fortæller om stormagtspolitik, de frygtelige slag ved Ypres om livet i skyttegravene, flygtninge og civilliv og der kan bruges meget god tid på stedet. Formiddagen prioriteres således at man spiser frokost på egen hånd, hvoraf de mange caféer på torvet rundt om museet byder på rigelige muligheder.
Ypres var fuldstændig ødelagt efter 1.verdenskrig – men er på fornemste vis genopført. I den smukke middelalderlige gotiske klædehal er et af de bedste og mest omfattende museer om Første Verdenskrig, som er det mest prioriterede af de mange museer vi besøger på rejsen. Foto fra museets hjemmeside
Først på eftermiddagen mødes vi ved bussen og kører en tur rundt i landskabet ved Ypres – In Flanders Fields. Det første stop er ved en skyttegrav, der bliver mulighed for at komme ned i. Her får man efter de mange teoretiske indtryk fra formiddagen en oplagt mulighed for at opleve krigen fra soldaternes perspektiv, der i store dele befandt sig i de zig-zag-formede skyttegrave der strakte sig fra den engelske kanal til den schweiziske grænse.
Skyttegravene blev symbolet på krigen på Vestfronten. Det var til fordel for den forsvarende part – og næsten umuligt for den angribende part. Dette skyldtes de nye teknologiske landvindinger som maskingeværet, flammekasteren og ikke mindst muligheden for at forlade skyttegravene til bagvedliggende skyttegrave. Gravene dominerede tiden fra slutningen af 1914 og frem til foråret 1918, hvor fronterne næsten ikke forrykkede sig. Foto af Anders Bager Eriksen fra rejse i 2019.
Efter dette stop kører vi til den tyske krigskirkegård i Langemarck. Her er der fokus på det første slag ved Ypres, hvor “barnedrabet i Langemarck” 10.november 1914 er i centrum. På denne dag faldt flere tusinde tyske studenter i et tysk nederlag. Den nationalkonservative tyske presse skrev efterfølgende om de heltedådige unge, der i dødens stund skulle have givet sig til at afsynge “Deutschland, Deutschland über Alles” og som blev et varigt stående symbol på den tyske soldats offervilje for fædrelandet. Historikere har været stærkt kritisk overfor sandsynligheden. I mellemkrigstiden drog nationalt sindede tyskere til Belgien og lod kirkegården opføre. I samme periode konkurrerede 10.november direkte med dagen før (9.november – dagen hvor Weimarrepublikken blev født) og dagen efter 11.november – våbenstilstandsdagen. Begge dage man foragtede, så heraf blev Langemarck de antidemokratiske nationalistiskes dag. Vi gør holdt og går en tur på kirkegården der mindes mere end 44.000 faldne tyskere.
Krigskirkegården i Langemarck rummer helt utrolige historier om 10.november 1914 og national selvopofrelse. Siden var datoen 10.november i konkurrence i minde-ceremonierne med dagen før og dagen efter. Foto af Anders Bager Eriksen, Historiske Rejser (2023)
Kort derfra gør vi holdt ved det canadiske mindesmærke i Sint Julien. Mindesmærket markerer de canadiske tropper, der var de første til at blive udsat for fjendtlige angreb med giftgas. Det skete i dagene 22.-24.april 1915, da de tyske angribere skabte vild panik og lidelse hos de angrebne Canadiere. Imidlertid lykkedes det ikke for tyskerne at bryde igennem, da de canadiske tropper mere eller mindre spontant opfandt en primitiv form for gasmaske. Kritikken var enorm mod tyskerne! Snart derefter brugte de allierede selv gas som angrebsmiddel og soldaterne havde fået gasmaske som fast udstyr. En af de mest kendte deltagere i slaget var John McCrae, der skrev digtet “In Flanders Fields” der gjorde at valmuen blev det almene udtryk for at mindes de faldne soldater.
Valmuekrans – det var den canadiske soldat og digter John McCrae der skrev om de flamske valmuer og som blev symbol på mindekulturen for soldater. John McCrae var med i historiens første frontafsnit der blev udsat for gasangreb i april 1915. De smukke valmuekranse ser vi overalt på vores rejse. Foto: Anders Bager Eriksen, Historiske Rejser 2023
Det sidste stop på slagmarken er den smukke britiske krigskirkegård Tyne Cot Cemetery, det er den største krigskirkegård under Commonwealth i verden. Her hviler knap 12.000 soldater. Den er placeret lige uden for landsbyen Passchendaele, der i 1917 blev den sølle erobring der kostede hver af siderne mere end 400.000 og altså kun forrykkede fronten med cirka 6 kilometer. Det var her at begreber som det flamske mudderhelvede vandt frem og slaget står som det nok mest meningsløse under krigen generelt. Det er soldaterne vi minder på kirkegården i hvad der i den grad kan kaldes en meningsløs død.
Tyne Cot er den største krigskirkegård i Commonwealth med cirka 12.000 begravede soldater. Der bliver god tid til at gå at se de mange smukke gravsten og mindesmærker. Foto: Anders Bager Eriksen, 2019
Herefter går turen tilbage til Ypres, hvor der forventes at være en lille times fritid inden vi skal spise aftensmad i fælles flok i byen. Efter maden skal vi overvære mindeceremonien “The Last Post” ved mindeporten Menin Gate. Her er skraveret mere end 54.000 navne ind for de soldater man endnu ikke har fundet de jordiske rester af som faldt på allieret side under de 4 års krig. Præcis klokken 20.00 afspiller hornblæsere den lille fanfare “The Last Post” og et minuts stilhed og ofte også kransenedlæggelser.
Mindeceremonierne ved Menin Gate er et stort tilløbsstykke. De er blevet afholdt hver aften side 1928 på slaget 20.00 – mindes byen de mange soldater der døde på fronten, altid med den lille fanfare “The Last Post” og med forskellige indslag hver aften. Foto: Anders Bager Eriksen 2019.
Når mindeceremonien er færdig kører vi retur til Gent.
Menin Gate set fra bussens parkering inden vi kører retur til Gent efter en særdeles oplevelsesmættet dag. Foto fra 100-års-jubilæumsrejsen i 2018 af Anders Bager Eriksen
3.dag: Fri formiddag i Gent og Somme-dalen Thiepval.
Gent – kanalstemning i den smukke by. Formiddagen kan oplagt bruges på en gåtur til at samle tankerne efter de mange oplevelser på frontafsnittene. Foto: Anders Bager Eriksen, 2023
Vi holder formiddagen fri i Gent og nyder den smukke by stille og roligt og ved frokosttid pakker vi bussen og kører sydpå mod den franske grænse som vi passer tæt på byerne Roubaix og Lille. Efter byen Arras ligger byerne Albert og Peronne lige nord for floden Somme og det er tæt herved at vi gør holdt ved det største og mest imponerende af de mange monumenter, gør vi holdt ved monumentet Thiepval der også huser et ganske fremragende museum.
Temaet er et af krigens mest blodige slag – Slaget ved Somme. Det var et såkaldt afledningsslag for et endnu mere blodigt slag – Slaget ved Verdun – der var det tyske angreb på Frankrigs stærkeste forter og som fulgte en taktik om at bløde om kap. Frankrig var ved at forbløde og pointen med slaget var simpelthen blot at bløde andetsteds på fronten, så Frankrig blev aflastet ved Verdun. Angrebets første dag 1.juli 1916 var – og er til dato – den blodigste dag i britisk krigshistorie med et tabstal på 57.000 (heraf 19.000 døde). Slaget havde tabstal på over 400.000 på hver side og står tilbage sammen med Slaget ved Passchendaele som det der gjorde at den menige soldat mistede enhver form for respekt for de øverstkommanderende. Vi har god tid til museet samt til mindesmærket.
Det enorme britisk-franske mindesmærke ved Thiepval lidt nord for floden Somme´s forløb tæt på byerne Albert og Peronne. Foto: Anders Bager Eriksen, november 2018
Efter opholdet ved Thiepval der gør vi også et holdt ved dyre-krigs-kirkegård. Et ofte glemt aspekt ved krigen er at der var ualmindelige høje tabstal af dyr. Det gjaldt heste der blev brugt i stor stil som trækdyr, det gjaldt de mange køer, grise, får der stod på markerne og som blev ofret, der var masser af hunde der mistede livet endvidere.
Mindesmærke for de mange dyr der led og døde ved fronten. Foto: Anders Bager Eriksen, november 2018
Efter vi forlader Somme-dalen går turen videre mod Compiegne, hvor vi indkvarterer os for de næste 2 nætter på det centralt beliggende hotel Aiden direkte ud til floden Oise og direkte i gåafstand til den gamle by. Byen er præget af smukke middelalderlige smågader med et flot slot og charmerende rådhus.
Compiegne med dets middelalderlige smukke slot ved floden Oise er billedskøn omend at byen mest forbindes med skovene og dens togvogn. Vi vil nyde to nætter i den smukke by. Foto: Navaway
SE HOTEL TAIM AIDEN I COMPIEGNE
Vi spiser i fælles flok den første aften.
4.dag: Slaget ved Marne – Meaux og det franske nationale museum for Første Verdenskrig – Togvognen i Compiegne
De første dage har fokus meget været på de britiske og belgiske frontafsnit og naturligvis på tyskerne. Dagen bliver brugt til mere at fokusere på Frankrig samt den tyske Schlieffenplan. Vi starter dagen med at spise morgenmad og herefter kører vi sydpå fra Compiegne retning på mod Paris. Men så langt kommer vi ikke. Det gjorde tyskerne heller ikke i 1914.
På papiret så den masterplan som Alfred von Schlieffen udtænkte i 1905 smart ud. Indtag Paris på maksimalt 6 uger – hav dermed styr på Vestfronten og dermed udkæmp kampen mod Rusland på Østfronten. Skrivebordsplanen fik ikke meget med virkeligheden at gøre. Paris blev aldrig indtaget og kampene på vestfronten frøs til og varede i mere end 4 år. Kort fra Epic History
Den tyske øverste hærledelse havde allerede fæstnet deres lid til Schlieffenplanen i 1905. Den tillod ikke tid til at tøve – ej heller til diplomati – da den kun levnede den tyske hær 6 uger til at lamme Frankrig på Vestfronten. Det ville sige at indtage Paris hurtigt, for at fremtvinge en hurtig fred og derefter kunne koncentrere sig om Rusland på Østfronten. Planen så god ud på skrivebordet, men allerede ved den massive belgiske modstand i de indledende dage var tyskerne blevet forsinket. Trods dette fortsatte de fremrykningen ind i det nordlige Frankrig. Men cirka 30 kilometer nord for Paris ved floden Marne, der stoppede den tyske fremrykning helt i midten af september 1914. Franskmændene fik en stor triumf, da de afværgede en ny katastrofe som den franskmændene havde været udsat for i 1870-71. Den er først og fremmest erindret igennem historien om at de parisiske taxier kørte soldater til fronten for at hjælpe med transporten.
På det franske nationale museum for Første Verdenskrig finder vi en lang række af genstande der fortæller om krigen. Naturligvis skal vi også se de parisiske taxier der blev kendt fra slaget. Vi ser museet på egen hånd. Foto fra museets hjemmeside.
I byen Meaux ved Marne har man passende valgt at ligge det nationale museum for den franske krigsindsats under “La Grande Guerre”. Vi går selv rundt på det meget detaljerede museum og kan studere alt fra den franske politik i årene mellem 1870 og frem til 1914, om den franske modstandsbevægelse, om de franske mytterier og om hvordan at hele Nordfrankrig – landets økonomiske motor – blev drænet og ødelagt og hvordan dette også var med til at skabe hadet til tyskerne med krav om krigsskadeserstatninger. Museet har det hele og vi sætter tiden af til det.
Over frokost sætter vi kurs tilbage mod Compiegne. For de interesserede bliver det om eftermiddagen til besøg ved togvognen i skovene nord for byen med museum og mindesmærke.
Skilt ved togvognen i Compiegne hvor våbenhvileaftalen blev truffet 11.november 1918. Foto Anders Bager Eriksen, november 2021
Togvognen var det sted hvor et sammenbrudt Tyskland fik dikteret en våbenhvile som de om morgenen den 11.november skrev under på. Det var et Tyskland der måtte afgive det meste af deres materiel under trussel om straks at blive besat på deres territorium såfremt de ikke gik med til dette. Våbenhvilen skulle gælde fra og med den 11.time på den 11.dag i den 11.måned i året 1918. Dermed blev 11.november klokken 11.00 tidspunktet for den store forløsning hos de allierede magter og det store nederlag for centralmagterne.
Forhandlingerne i togvognen i Compiegne var primært et tysk diktat, der blev udført af en delegation under Mathias Erzberger og Prins Max von Baden. Tyskerne havde ikke andet valg og blev også mødt med den største ringeagt fra deres modstandere. Billede fra museets hjemmeside.
Togvognen blev genstand for så mange følelser at Adolf Hitler fik den kørt ud på samme sted i juni 1940, da den tyske offensiv havde ført til fransk sammenbrud. Denne gang var logikken omvendt og det var franskmændene der blev dikteret en uhyrlig våbenhvile. Vi hører om alt dette om eftermiddagen.
Vi kører tilbage og har resten af dagen på vores skønne hotel i det centrale Compiegne.
Compiegnes hyggelige gader byder på mulighed for at finde sig noget god mad. Foto fra byens hjemmeside
5.dag: 11.november – Togvognen igen – Moulin-sous-Touvent: den blodigste dag i sønderjysk historie (6.juni 1915) – Braine med den danske krigskirkegård – Reims med den smukke katedral
Dagen for våbenstilstanden 11.november. Vi forlader vores fine hotel i Compiegne og kører igen til togvognen i skovene ved Compiegne. Et lille fotostop for at føle historiens vingesus på det sted, hvor underskriften på at krigen blev bragt til ophør for præcis 105 år siden er en perfekt start på dagen.
11.november 2018 i Compiegne, hvor det lykkedes at komme til togvognen om morgenen. Udklædte i soldateruniform fra 1.verdenskrig. Vi håber på noget lignende. Foto, Anders Bager Eriksen, 11.november 2018
Vi er dog ikke færdige med at høre om krigen og der vil være fokus på den danske – eller vi skal nok nærmere sige den sønderjyske krigsdeltagelse. På dette tidspunkt var Sønderjylland del af Kejserriget som Nordslesvig og der var den samme massive krigsdeltagelse som alle andre dele af riget. Den 6.juni 1915 stod et ualmindeligt blodigt slag ved Moulin-sous-Touvent hvor mere end 100 dansktalende sønderjyder mistede livet på en dag. Slaget var en del af en større offensiv fra allieret side, hvor man forsøgte at tilbageerobre nogle af de mange højdedrag som tyskerne besad i en linje fra Reims til Artois efter næsten 1½ måneds kampe havde fronten kun flyttet sig lidt over 5 kilometer og med tabstal på over 60.000 var det krigens første påmindelse om at de store planlagte offensive tiltag havde meget trange kår for at blive vellykkede. I forhold til den blodige sønderjyske vinkel har vi lokale guider på som vi har fået anbefalet af René Rasmussen der har skrevet en bog om begivenheden.
Der er kommet meget fokus på den sorte dag ved Moulin-sous-Touvent efter den bog som René Rasmussen og Martin Bo Nørregaard udgav om dagen. De har været behjælpelig med kontakter i det franske der kan fortælle om dagen på stedet. Foto fra “Den Store Krig 1914-18”.
Efter rundvisningen fortsætter vi videre til den danske krigskirkegård ved Braine. Den blev etableret her efter Første Verdenskrig og her ligger 79 sønderjyder begravet. Vi laver en kransenedlæggelse på den lille intime kirkegård der ligger ved byen, der er venskabsby med Haderslev.
Den danske krigskirkegård i Braine er ramme om 79 begravede danske sønderjyder. Foto af Anders Bager Eriksen, 2021.
Herefter går turen til Reims, hvor vi forventer at være om eftermiddagen. Vi indkvarterer os på vores dejlige hotel Campanile Reims Centre, der ligger ud mod kanalen Aisne-Marne. Vi forventer der vil være forskellige mindeseancer i byen, som dog først offentliggøres tæt på i tid. Vi går i fælles flok til byens største attraktion dens katedral. Her blev de franske konger kronet op igennem middelalderen og til Frankrig blev en republik efter 1871. Særlig kendt er den for at det var her at Jeanne d´Arc udråbte til national kamp mod Englænderne under 100-års-krigen. Katedralen blev ødelagt af tyskerne under 1.verdenskrig og dens genopførsel blev set som et nationalt prestigeprojekt efter krigen. Mange store møder mellem franske og tyske statsledere har fundet sted ved kirken, det gælder Adenauer og de Gaulle, Giscard d´Estaing og Helmut Schmidt, Macron og Merkel og mange flere. Udover muligheden for at deltage i mindeseancer er det oplagt at indtage et glas Champagne området er kendt for netop dette.
Den imponerende katedral i Reims er næsten med sikkerhed ramme om mindebegivenheder i forbindelse med 11.november. Foto fra wikipedia
Under 2.verdenskrig var byen i den sidste fase hovedkvarter for den amerikanske general Eisenhower. Det var her at den tyske delegation under von Friedeburg forhandlede en separatfred på plads om tysk overgivelse på hele vestfronten den 7.maj 1945. Der findes et lille museum over denne begivenhed i byen.
Der er mulighed for at spise på egen hånd denne aften i den livlige by.
SE HOTEL CAMPANILE REIMS CENTRE
6.dag:
Vi forlader Reims og kører igennem Champagne mod Lorraine. I dette område byggede Frankrig de største forter der skulle holde Tyskland fra at angribe og erobre landet og umiddelbart forekommer det som det mest uoplagte sted at sætte et angreb ind. Imidlertid var det hvad den tyske øverste hærledelse kom frem til henover vinteren 1915-16. Angreb Frankrig på deres forsvarsmæssigt vigtigste sted, såfremt det ville lykkes at bryde igennem så var vejen banet mod Paris. Skulle man ikke lykkes i at bryde igennem, så var strategien at Tyskland bedre kunne tåle at bløde omkap med Frankrig. Kalkulen var at Tyskland havde flere soldater de kunne tillade at lade dø end Frankrig, såfremt at der nogenlunde ville dø lige mange ville Tyskland alligevel vinde på hvad der blev kaldt “Blodmøllen”.
Verdun – med benhuset ved Doaumont der består af rester fra 130.000 ukendte og 15.000 kendte faldne soldater. Foto fra Pixabay
Frankrig satte alt ind på at forsvare det nationale stolte forsvarsværk og fra Paris førte “La Sacre Vie” den hellige vej i et konstant flow af soldater, der skulle standse den tyske gennemtrængning. Tyskerne brød aldrig helt igennem, men slaget stod som en rå påmindelse om hvor ligeglade at de øverstkommanderende var med den menige soldat. For Frankrigs vedkommende står slaget dog også som en glorværdig forsvarssejr over tyskerne sikret af den legendariske Marskal Petain men ikke mindst af den franske offervilje. Slaget var det længste under Første Verdenskrig i det varede det meste af kalenderåret 1916.
Vi kører rundt i området der er spækket med mindesmærker men giver særligt tid til at det tankevækkende Benhus – Ossuaire de Douaumont – hvor 130.000 uidentificerede soldater og 15.000 identificerede udgør materiale til stedet. Vi gør holdt med mulighed for at se det spændende museum Memorial de Verdun.
De franske er typisk hvide med en lille metalplade på med navnet. Rækkerne af døde er utallige ved Verdun. Foto fra Pixabay
Efter opholdet i Verdun går turen nordpå mod Ardennerne hvor vi kommer ind Belgien. Turen går forbi Bastogne, hvor der oplagt også vil blive lejlighed til at tale om den tyske offensiv under 2.verdenskrig. Vi gør holdt i byen Spa hvor det tyske hovedkvarter havde deres hovedkvarter. De var indkvarteret overalt i den fashionable by. Det var her at de militære ledere Ludendorff og Hindenburg i praksis havde overtaget magten over det kejserlige Tyskland i takt med at landet var blevet en militærnation i takt med krigen. Samfundet var totalmobiliseret og rettet fuldstændig mod militære behov.
Hotel Britannique i Spa i Belgien. Her havde Kejser Wilhelm ophold i det militære hovedkvarter under krigen. Foto fra wikipedia
Det var her at Kejser Wilhelm den 9.november 1918 blev hvisket i ørerne at han hellere måtte acceptere at acceptere at opgive 500 års Hohenzollern-styre. Kejseren fik istedet mulighed for at drage afsted til Holland hvor han gik i eksil og fik to slotte stillet til rådighed i Doorn og Amerongen. Dermed slap personen der i mange øjne var den skyldige part i krigen meget nemt. Dette giver anledning til at kigge på krigens enorme konsekvenser og følge perspektivet frem til freden i Versailles og hvad der skete i tiden efter Første Verdenskrig.
Første Verdenskrig havde massive konsekvenser. 4 imperier brød sammen: Det Østrig-Ungarske, Det Russiske, Det Osmanniske og det Tyske Kejserrige. Der var massive grænseændringer og betydelige konsekvenser for taberne, der blev holdt nede på hårdeste vis. Hvilket skabte en undertrykt nationalisme der blot ventede på at springe frem igen. Kortet viser nogle af de mange konsekvenser af krigen, hvis fred nærmest blev en tidsindstillet bombe til en endnu større katastrofe: Anden Verdenskrig. Kort fra wikipedia
Turen går herfra videre til Münster hvor vi indkvarterer os den sidste nat på rejsen på Hotel H4 i det centrale Münster. Byen er en charmerende tysk by, der er særlig kendt for en af de vigtigste europæiske fredsscener – den Westfalske Fred. Den vil danne perspektiv som en intelligent og varig fred.
Vi spiser aftensmad på en hyggelig restaurant i byen.
Rådhuset i Münster er i gåafstand fra vores hotel. Her er en af de mest langvarige fredsprocesser der viste mest stabilitet over sig blevet underskrevet i 1648. Den westfalske fred. Foto fra byens hjemmeside.
7.dag: Osnabrück og hjem
Vi pakker bussen og sætter kurs nordpå hvor vi gør et kort holdt i Osnabrück der var den anden forhandlingsby for freden i 1648 . Det skyldtes at de pavelige repræsentanter nægtede at sidde i samme lokaler og endda samme by som de protestantiske repræsentanterne. Dermed holdt protestanterne til i Osnabrück og de pavelige udsendinge i Münster og man måtte ride mange gange frem og tilbage henover 5 år før et resultat kunne præsenteres. Til gengæld var der skabt et stabilt system der først endegyldigt brød sammen med Første Verdenskrig – omend det også midlertidigt brød sammen med Napoleonskrigene. Så genopstod det igen efter 1815. Efter Første Verdenskrig skulle et helt nyt system opstå, det gik ikke særlig godt. Først efter 2.verdenskrig opstod et varigt system, der sikrede en forholdsvis lang europæisk fred.
Den westfalske fred blev underskrevet på både rådhusene i Osnabrück og i Münster og var et varigt punktum for religionskrigenes hærgen i Europa. Mere end 100 års bestialske myrderier blev der sat endeligt punktum for. Den Westfalske magtbalance holdt frem til 1914. Man var dog ikke i stand til at skabe varig fred efter Første Verdenskrig – man måtte udkæmpe en langt blodigere krig kun 20 år derefter. Maleri fra wikipedia
Efter at have passeret Osnabrück, hvor vi gør et kort holdt ved rådhuset i byen, det andet værksted for det stabile mangeårige magtbalancesystem – det westfalske – der holdt frem til skuddet i Sarajevo går vejen nordpå og hjemad hvor de mange indtryk bliver fordøjet.
Historiske Rejser har som mål at levere unikke rejseoplevelser til alle, der vil opleve verden i et historiske perspektiv. Vi arrangerer pakkerejser på en række af de områder, hvor vi er specialister og så skræddersyr vi grupperejser til grupper i alle størrelser, der ønsker deres helt egen rejse med netop den historiske vinkel I ønsker.
På Historiskerejser.dk kan rejser bestilles, foredrag bookes og rejsebøger købes. Og så kan du læse løs i arkivet med mere end 1200 historiske artikler, som vil selv har skrevet. Og vi har været alle de steder vi skriver om – lige dér, hvor historien har sat sine spor.
Din kompetente rejseleder hedder hos Historiske Rejser hedder Anders og er cand. mag. i historie og religion og har mere end 15 års rejseledererfaring.
Historiske Rejser har som mål at levere unikke rejseoplevelser til alle, der vil opleve verden i et historiske perspektiv. Vi arrangerer pakkerejser på en række af de områder, hvor vi er specialister og så skræddersyr vi grupperejser til grupper i alle størrelser, der ønsker deres helt egen rejse med netop den historiske vinkel I ønsker.
På Historiskerejser.dk kan rejser bestilles, foredrag bookes og rejsebøger købes. Og så kan du læse løs i arkivet med mere end 1200 historiske artikler, som vil selv har skrevet. Og vi har været alle de steder vi skriver om – lige dér, hvor historien har sat sine spor.
Din kompetente rejseleder hedder hos Historiske Rejser hedder Anders og er cand. mag. i historie og religion og har mere end 15 års rejseledererfaring.