Blaues Wunder – Loschwitzbrücke
Blaues Wunder (det blå vidunder) er den folkelige betegnelse for Loschwitzbrücke, der forbinder Loschwitz på den højre bred af Elben og Blasewitz på den venstre bred. Broen blev indviet i 1893 som den femte bro over Elben i Dresden. Da den undgik ødelæggelser under krigen og ej heller har været udsat for nybyggerier, er den også den bro med det ældste byggemateriale i Dresden. Broen er et markant punkt i Elbdalen i den østlige del af byen.
I 1874 ytrede de handlende i Loschwitz et ønske om en bro, der kunne forbinde dem bedre med Dresden. Det skyldes, at vejen nordgående fra Dresden, er stærkt kuperet langs Elben og derfor ikke særlig effektiv. Jernværket Königin-Marien-Hütte fra Cainsdorf ved Zwickau foreslog en jernbro med to pyloner med et hang imellem, der skulle hvile på 5 piller. De måtte dog moderere sidstnævnte ide ned til 2 piller, da det ellers ville have hindret en del skibe i gennemsejling. I 1891 gik man i gang, og i 1893 var det 2.25 mio. guldmark dyre byggeri færdigt. Få dage før indvielsen af broen 15. juli 1893 var Dresdens første sporvognslinje blevet indviet mellem Schlossplatz og Schillerplatz i Blasewitz, og den blev straks forlænget over broen til Loschwitz.
Indtil inflationen i 1923 skulle man betale for at benytte broen, hvilket gav et overskud, da en del benyttede broen. Pengene blev brugt til at bygge en mur, der understøttede broen. Muren lød i folkemunde navnet Zwee-pfeng-Mauer. I 1935 udbyggede man broen, således at der kom gangstier på siden.
I 1945 blev broen reddet fra at blive sprængt, som det ellers var besluttet og gjort klar til fra værnemagtens side. Flere borgere havde bevæget sig ud på broen og fjernet sprængladningerne, hvorved broen overlevede. En mindeplade ved broen fortæller herom.
Indtil 1985 kørte der sporvogne på broen. Siden har man sat en begrænsning på de køretøjers vægt, der passerer broen. I 2005 foreslog PDS, at broen officielt skulle omdøbes til Blaues Wunder, men dette blev dog forkastet. Siden 2011 har 60 lysstråler oplyst broen ved aftenstide.
Broen er i alt 280 meter lang, 12 meter bred med en spændvidde på 61.76 meter, og de to pyloner er 24 meter høje.
Dens navn Blaues Wunder kommer af, at da broen opstod, var dens søjler af metal, hvilket ikke var set før på Elben. Derfor blev den kaldt Wunder. Da broen blev bygget, var den lyseblå. Det siges, at broen oprindelig var grøn, men at den med tiden har mistet sin gule andel og dermed er blevet blå. Dette synes dog tvivlsomt, da der allerede ved indvielsen af broen var en stribe, der refererede til den som værende blå.
Broens tilstand er blevet vurderet til ikke at kunne bære til trafik længere frem end til år 2030. Det har været et væsentligt argument for at bygge den stærkt omdiskuterede Waldschlösschenbrücke over Elben.