Følg Historiske Rejser
mail@historiskerejser.dk +45 20 93 17 14

Holtenau (Kiel)

Bydel i Kiel, der på dansk hedder Holtenå. Den ligger ved Kielerkanalens slutpunkt, hvor overgangen til Kielerfjorden og dermed Østersøen markeres af de store sluser til de oceangående skibe. Derudover ligger Kiel Lufthavn – Kieler Flughafen – i bydelen. Nord for Kiel-Holtenau ligger Kiel-Schilksee, der var olympisk havn i 1972, da Kiel var olympisk by for sejlsportskonkurrencerne.

Vartegn for Holtenau er ud over sluserne og kanalen fyrtårnet i Holtenau – Leuchtturm Holtenau – og Tiessenkajen. Pakhuset ved kanalen er derudover meget afholdt. Det er svært at overse Holtenauer Højbro, men den har ikke de særkendetegn, som den første kanalhøjbro udført af Friedrich Voss, men som man i dag ikke kan se meget af.


Holtenau på et gammelt kort. Foto: wikipedia

Holtenaus Historie

I gamle beskrivelser finder man betegnelsen Olthena eller Altena. Det er muligvis afslutningen -a det samme som det senere ord -au, der blandt andet også blev brugt om Levensau – dansk: Levenså. Der er dog ingen klarhed over en forbindelse til dagens Holtenau.

Siden det 15. århundrede har man sikre informationer om bondebyen Holtenau. Byen hørte først til godset Knoop – Gut Knoop og siden til godset Seekamp – Gut Seekamp, der i dagens Dankeskirche anlagde et mejeri. Da bebyggelsen lå nord for Levenså, hørte den til Slesvig. Størstedelen af byen Kiel hørte til Holsten.

Byggeriet af den gamle Ejderkanal i den sydlige del af byen stod færdig i 1784, men havde kun en ringe indflydelse på byen

I 1791 ophævede godsbesiddelsen Seekamp og dermed også Holtenau livegenskabet. Der boede omkring 400 personer i byen i 1867.

I 1895 åbnede Kielerkanalen – tysk: Kaiser-Wilhelm-Kanal – hvilket for bestandigt ændrede udseendet i Holtenau. Det førte derudover til, at nye job opstod i forbindelse med driften af kanalen, hvilket også tiltrak handlende og fagpersonale. Derudover skulle der opføres broer og færgeforbindelser over kanalerne, hvilket betød, at byens landsbykarakter begyndte at blive forandret.

Langs hele Kielerfjorden blev der også i Holtenau anlagt fæstningsanlæg – Fort Holtenau, der dog ikke blev brugt i kamp, og som efter 1. verdenskrig blev sløjfet. I 1913 blev Holtenau hjem for det kejserlige Marineflyvevåben, der siden kom til at hedde Marineflyveriet. I 1916-17 var Gunther Plüschow – en af de mest berømte frontflyvere i 1. verdenskrig og i marinehistorien – kommandant på Søflyverstationen i Holtenau. Han var også kendt som “Piloten fra Tsingtau”.

Afslutningen på 1. verdenskrig betød afslutningen på monarkiet og den foreløbige tilbagetrækning af marinen og af marinepiloterne. I 1922 blev Holtenau indlemmet i Kiel og talte 3.000 indbyggere.

I 1920´erne ændrede byens udseende sig totalt. Først nedrev man fæstningsanlæggene, idet beskyttelsen nu blev givet af Festung Friedrichsort som Kiels centrale fæstning og dermed blev krigshavnen ved fjorden. I 1928 opførte man flyvepladsen Flugplatz Kiel-Holtenau, der siden fik sin enorme størrelse grundet oprustningen fra værnemagten.

Fra 1934 til 1945 var Holtenau igen stedet, hvor man husede Krigsmarinen og Rigsmarinen såvel som afdelingen Seenotstaffel der Luftwaffe.

I 2. verdenskrig forblev Holtenau næsten totalt forskånet for de mange luftangreb på Kiel, der særligt i sommeren 1944 foregik intensivt. Det på trods af at både Marinen og Deutsche Werke Kiel periodevis byggede ubåde i bydelen. Man antager, at det skyldes de vestallieredes erkendelse af Kielerkanalens vigtighed under konflikten med Sovjetunionen, der fulgte straks i forlængelse af verdenskrigen.

I 1956 valgte man Holtenau til at huse Bundesmarine og marinepiloterne.

Om forfatteren
Alle artikler på historiskerejser.dk er skrevet af Anders Bager Eriksen. Anders er cand. mag. i historie og religion og har en lang rejseledererfaring. Kontakt Anders på tlf.: Telefon: +45 20 93 17 14.