Fantastisk rejse til Normandiet og en bred vifte af steder der var betydningsfulde for Vestfronten under 2.verdenskrig. Vi bor 5 nætter i det centrale Bayeux på det charmerende Hotel Reine Mathilde tæt på seværdigheder som Bayeux-tapetet og byens katedral. Rejsen er en skøn forårsrejse med masser af historie og skønne oplevelser, da vi også prioriterer at bo godt og opleve noget. Vi starter med at køre til Flandern, hvor vi naturligt har fokus på Første Verdenskrig, der er uomgængelig at komme udenom når man skal forstå Anden Verdenskrig. På vej fra Ypres i Flandern gør vi holdt i Dunkerque, hvor vi hører om sammenbruddet på Vestfronten og evakueringen fra strandene i Dunkerque i “the Darkest Hour”. Vi besøger den smukke by Dieppe og hører om den fejlslagne mission til byen på Alabasterkysten.
Vi bor som nævnt i Bayeux, der var den første befriede by i Normandiet og som blev befriet uden større ødelæggelse. Vi ser vores smukke og historiske værtsby Bayeux, hvor vi ser det fremragende museum for Slaget om Normandiet samt Bayeux-tapetet og Katedralen. Der bliver ophold ved Pegasusbroen. Vi besøger naturligvis mange af højdepunkterne ved invasionskysten. Det gælder St.Mere-Eglise med det fremragende Airborne Museum, den amerikanske krigskirkegård med mulighed for at komme på stranden nedenfor, Utah Beach, hvor mindesmærkerne for de danske krigssejlere samt for den kendte Dick Winthers ligger tæt på. Vi besøger de charmerende havnebyer Port-en-Bessin og Arromanches der hver især spillede vigtige roller for de kunstige havne samt for olierørledningernes ankomst.
Turen har også lidt mere sjældne oplevelser på de krigshistoriske ture i ærmet. Det gælder en udflugt til Cherbourg, hvor vi hører om de hårde kampe der foregik efter D-Dag for at indtage den vigtige havneby.
Endelig har vi også besøg på en tysk krigskirkegård og ved de tyske batterier i Longues, så vi ikke glemmer at der var flere fronter. Når vi forlader kysten bliver dette perspektiv mere klart, da vi kører igennem Falaise og gør holdt ved floden Dives, hvor et blodbad på tyskerne fandt sted under de sidste hektiske kampe, hvilket vi ser på museet ved højen Montormel. Vi overnatter i Compiegne der udover at være en charmerende by ved floden Oise er kendt for togvognen i skovene nord for byen, hvor hele to afgørende våbenhviler er blevet tegnet. Togvognen er et naturligt besøg på vores rejse. Første Verdenskrig får igen lov at fylde på disse kanter, hvor den blodigste dag i den sønderjyske historie fandt sted. Vi gør holdt ved den danske krigskirkegård ved Braine og efterfølgende gør vi et kort fotostop i Reims og hører om Eisenhowers hovedkvarter. Herefter går turen igennem Ardennerne forbi den belgiske by Bastogne, hvor vi skal fokusere på den sidste del af krigen og mest af alt Ardenneroffensiven. Vi bor den sidste nat i Liége, hvor vi indkvarterer os centralt med tid til at spise frokost og aftensmad. For de interesserede arrangeres der besøg på byens vigtige forsvarsværk Fort Eben-Emael, der i starten af 2.verdenskrig blev erobret Den sidste dag går det hjemad med mange oplevelser på nethinden.
Rundt i Normandiet har vi Hans Martin Nielsen der har www.normandiet1944.dk og som kender Normandiet og hver detalje om områdets historie under 2.verdenskrig indgående og detaljeret. Rejseleder på hele rejsen er Historiker Anders Bager Eriksen, der ejer Historiske Rejser og som vil sørge for at bringe alle de historiske tråde sammen under rejsen. Vi glæder os til igen at lave denne rejse med Hans Martin Nielsen og www.normandiet1944.dk.
REJSEN KORT FORTALT
Historiske Rejser har Cand.mag i Historie Anders Bager Eriksen og ejer af Historiske Rejser som rejseleder på turen.
Vi kører rejsen i 4**** luksusbus og har indlagt 1 overnatning på udturen – i den smukke by Gent i Flandern) – og 2 overnatninger hjem – Compiegne og Liége – fra Normandiet, for at rejsen ikke skal blive for kompakt og anstrengende.
Vi bor på gode 3***/ og 4**** hoteller på hele rejsen og der er inkluderet halvpension 2 nætter på rejsen men morgenmad samtlige dage inklusiv i bussen første dag.
Rejsen starter ud på Sydfyn, men der vil være mulighed for at stige på langs motorvejen mod grænsen.
Rejsens pris er 12.995,- DKR (Enkeltværelsestillæg 3695,- DKR) som indeholder følgende ydelser :
Det bemærkes at rejseforsikring samt afbestillingsforsikring ikke er inkluderet i rejsens pris og at det anbefales at have tegnet en sådan hos et eksternt forsikringsselskab.
Opsamling foregår langs ruten Kirkeby ved Svendborg (parkeringsmulighed), Odense Parkering Syd (overvåget parkering), Bramdrupdam ved Kolding, Den Gamle Grænsekro – med parkeringsmulighed og ned langs den sønderjyske motorvej. Tider for afgang meldes først ud tættere på afgang.
Tilmelding foregår til Historiske Rejser på mail@historiskerejser eller 20 93 17 14 ved opkald eller mail, hvorefter tilmelding noteres og herpå betales depositum på 3000 DKR
1.dag: Fra Danmark til Gent i Flandern – foredrag og opstart.
Rejsen starter på Sydfyn og derefter følger opsamlingsruten (Kirkeby ved Svendborg – Odense – Fredericia – Kolding) og ned igennem Sønderjylland. Der er flere muligheder langs ruten for langtidsparkering. Når alle er samlet så får vi morgenmad i bussen i form af friske rundstykker, lækre pålægsbakker, frisk kaffe og juice. Herefter er vi klar til at komme igang med en fantastisk spændende rejse hvor vi skal høre om Anden Verdenskrig på Vestfronten. Turens første dag går igennem det vestlige Tyskland, Holland og Belgien og til den flamske by Ypres, der om noget er nært forbundet til historien om Første Verdenskrig.
På turens første dag vil der være flere foredrag om Første Verdenskrig og baggrunden for “Den Store Krig”. Krigen som meget af begrundelserne for Anden Verdenskrigs misgerninger kan føres tilbage til. Ellers hører vi naturligvis om en lang række praktiske ting og naturligvis turens program.
Turens første dag vil derudover byde på mulighed tilkøb af fælles frokost.
Vi ankommer til vores fantastisk beliggende hotel i Gent – Hotel Ibis Katedraal Gent. Der ligger direkte i centrum nabo til katedralen og få hundrede meter til det stemningsfulde område ved floden Leie. Vi spiser aftensmad på en lokal restaurant, der ligger nabo til hotellet.
2.dag: Ypres – Dunkirk – Cap Griz-Nez – Pegasus Broen – Ankomst Bayeux
Efter morgenmad på vores hotel i Gent kører vi til Ypres, der spillede en afgørende rolle under flere slag under 1.verdenskrig. Vi kører igennem centrum af byen, hvor vi gør holdt og går igennem Menin Gate – der mindes de mange soldater i “Flanders Fields” der aldrig blev fundet og går den korte vej op til den smukke genopførte klædehal. Vi hører om Første Verdenskrig og hvilken betydning krigen spillede på mellemkrigsårene og synet på krig. Herefter går det ud mod kysten og indtil den første kystby i Frankrig Dunkerque. Byen der i Juni 1940 blev symbol på dels det totale sammenbrud for de vestallierede og dels på at der med redningen af de engelske soldater var et lille håb at hente. Da 2.verdenskrig brød ud i 1939 med det tyske angreb på Polen, da var Frankrig og Storbritannien ene om at yde modstand mod Nazisterne. Imidlertid var krigen en form for stille krig – phoney war – den blev straks langt mere alvorlig i foråret 1940. Passiviteten fortsatte dog ved den tyske besættelse af Danmark og Norge i april 1940. Men med det tyske koordinerede angreb på Holland, Belgien, Luxembourg og Frankrig i maj 1940, så gik alvoren op for de vestallierede. Imidlertid var de tyske tropper de franske og engelske langt overlegne. Franskmændene måtte underskrive en ydmygende fred og finde sig i tysk besættelse af det nordlige Frankrig og en samarbejdsvenlig regering i syd regeret fra kurbyen Vichy. Englænderne havde kun det valg at evakuere tropperne, men der var alt for mange mænd til alt for få skibe. Det trak op til en nedslagtning af de mange englændere på stranden i Dunkerque. Imidlertid stoppede tyskerne op og englændernes skibe kunne nå frem, heriblandt tusindevis af fiskerbåde. Trods ydmygelsen så kom soldaterne hjem til England. Vi gør holdt på stranden og mindes episoden med fortælling om “The Darkest Hour”.
LÆS OM EVAKUERINGEN I DUNKERQUE
Vi fortsætter fra Dunkerque og forbi Calais, hvor det smalleste sted mellem det franske fastland og det britiske befinder sig. Efter Dunkerque havde nazisterne i praksis vundet i Frankrig – og Benelux – og i den resterende del af 1940 og ind i 1941 var ambitionen fra tysk side at foretage en invasion af Storbritannien. I den optik blev strædet mellem Calais og Dover helt afgørende og tyskerne gik i gang med at bygge batterier der kunne ramme det britiske fastland og yde støtte under en invasion. Lige syd for Calais holder vi ind ved et af de største batterier i form af Batteriet Todt, der huser Museet for Atlantvolden. Hvorfor det?
I takt med at Briterne mere og mere fik overtaget i kampen mellem Luftwaffe og Royal Air Force opgav den øverste stabsledelse ideen om en tysk landgang i Storbritannien og Hitler skrinlagde ideen om invasion endegyldigt med sit angreb på Sovjetunionen 22.juni 1941. I forlængelse heraf blev en allieret landgang i Vesteuropa pludselig en reel risiko, hvor nazisternes modtræk var at styrke forsvaret med Atlantvolden. Fra det nordlige Norge over Danmark, det vestlige Tyskland, Holland, Belgien og Frankrig og hele vejen til den spanske grænse byggede man bunkere og indsatte militært personel til at overvåge en mission. Batteriet Todt blev også omdannet til forsvarsværn frem for at været offensiv støtte.
Efter ydmygelsen ved Dunkerque var briterne i løbet af 1940 og det tidlige 1941 ene om for alvor at byde den nazistiske overmagt i Europa modstand, og det foregik primært i form af Luftslaget om England i mange kilometers højde. I løbet af 1941 fik nazismen dog to modstandere, der skulle blive briternes allierede i resten af krigen. 22.juni 1941 angreb Tyskland Sovjetunionen, hvilket skulle komme til at betyde en krig på Østfronten hvis blodighed og voldsomhed mangler sammenligning i historien. Den 7.december samme år angreb Japan den amerikanske flådebase Pearl Harbor, det betød at USA erklærede Japan krig. Da Hitler fulgte op med støtte til Japan og deraf krig mod USA. Da var der nu nye forudsætninger for en alliance mod Nazismen. Da de nye allierede mødtes blev der kaldt på at der skulle indledes en front, således at den fastlåste situation i Vesteuropa blev ændret. I Storbritannien var man klar på dette i sommeren 1942 lod man canadiske styrker på omkring 6.000 mand angribe den franske kanalhavn Dieppe, for at afprøve tyskernes styrke, indsamle efterretninger, få et brohoved i Vesteuropa og booste moralen. Det blev en fatal fiasko, hvor man mistede mere end 60% af soldaterne og kun opnåede en viden om tyskernes meget store styrke. Angrebet på Dieppe var dog værdifuldt i forhold til planlægningen af D-Dag.
Efter angrebet ved Dieppe blev Atlantvolden udbygget langt mere og særligt i og omkring Calais blev den nærmest uindtagelig, da Adolf Hitler var overbevist om at angrebet ville komme her. Vi passerer forbi Dieppe på vores vej ind i Normandiet. Vi passerer Pont Normandie over Seinen med en storslået udsigt.
Vi tager en smule hul på optakten til D-Dag ved at gøre holdt ved Pegasusbroen. Den er den ene af to på hinanden følgende broer der krydser de to parallelle flodløb Orne og Orne-kanalen. Brohovederne var altafgørende at besidde fra invasionens start, så kort efter midnat den 6.juni før landgangen var iværksat der blev der indsat svævefly, der med en perfekt udført aktion landede lige ved siden af broerne og straks indtog de vigtige brohoveder. Ved broen blev huset, der idag huser Café Gondree det første befriede hus i Frankrig. Det har i mange år været mødested for veteraner i forbindelse med årsdagene for D-Dag. Vi besøger museet og der bliver måske tid til at drikke en kop kaffe på Café Gondree. Museet huser et svævefly man kom komme ind i og mange interessante ting at se.
Herefter fortsætter vi frem til vores destinationsby Bayeux. Her bor vi helt centralt på Hotel Reine Mathilde de næste 5 nætter, det ligger tæt ved Katedralen, museet for Bayeux-tapetet og gågaden. Efter indkvarteringen spiser vi fælles den første aften.
3.dag – Bayeux med det berømte tapet, byrundtur og museet Bataille Normandie med Britisk Kirkegård
Efter at have haft rigtig god tid til at nyde morgenmaden på vores dejlige hotel, da går vi klar til at komme på byrundtur i Bayeux. Bayeux var den første større franske by til at blive befriet. Det skete allerede 7.juni 1944 og det helt uskadt for byens tusindårige bygningsmasse, der stadig står intakt. Perlen i byens arkitektur er deres smukke gotiske katedral, der oprindeligt blev indviet af Biskop Odo af Bayeux, der var en halvbror til Wilhelm Erobreren. I mange år hang Bayeux-tapetet udstillet i katedralen. Vi tager et kig ind på de mange kapeller og hvælvinger.
Herefter går vi netop mod museet for Bayeux-tapetet, hvor vi har forhåndsbestilt tid til at komme ind og se tapetet. Fremvisningen af begivenhederne omkring Wilhelm Erobrerens ankomst til England i 1066 og det efterfølgende slag ved Hastings er fantastisk skildret og byder på dansk forklaring af de enkelte scener hele vejen rundt.
Efter rundvisningen ser vi både gågaden og går en smule i Charles de Gaulles fodspor, for hvor den store franske statsmand havde sit kontor fra i den korte periode hvor Bayeux fungerede som Frankrigs hovedstad og hvor De Gaulle efterfølgende holdt flere af hans vigtigste taler i historien. Der bliver frokostpause i Bayeux.
Turen fortsætter til fods mod den britiske krigskirkegård, hvor vi både ser soldater fra Commonwealth, men også fra en række andre lande begravet. Vi slutter af med at se det fine museum Bataille de Normandie. Det har fokus på hele operationen i Normandiet og et særligt fransk fokus på den franske modstandsbevægelse og Charles de Gaulle. Vi går fælles retur til centrum af Bayeux midt på eftermiddagen. Aftensmad kan oplagt nydes på egen hånd i Bayeux´ mange muligheder.
4.dag: St.Mere-Eglise med Airborne Museum, Utah Beach, de danske sejlere, Omaha Beach, Overlord Museum og Amerikansk Kirkegård og aftensmad i Port-en-Bessin.
Efter morgenmaden gør vi klar til den helt store invasionskystdag. Turen starter med at gå mod St.Mere-Eglise, der ligger på den vigtige vej ved den vigtige nationale vej N13 der går på tværs bagom alle strandene og ligger i baglandet til Utah Beach, hvor vejen fortsætter ud på den vigtige halvø Cotentin, hvor den eneste større dybvandshavn ved landgangsområderne i Normandiet ligger. Byen var så højt prioriteret at der blev lavet en luftbåren mission, der langt fra var så vellykket som den vi hørte om på Pegasus, men hvor der var hårde kampe om at indtage den geografisk vigtige by. Det lykkedes også. Byen påstår at være den første befriede landsby i Frankrig og har grundet dette været hjemsted for et fantastisk museum om de luftbårne styrker – Airborne Museum. Det afsætter vi god tid til at se. I byens kirketårn hænger en soldaterdukke, der symboliserer John Steele der spillede død, da hans faldskærm hang i kirketårnet og overlevede ved dette.
Sidst på formiddagen fortsætter vi videre mod Utah Beach hvor vi hører om en landgang der gik overraskende nemt, hvilket langt henad vejen var resultat af tilfældigheder. Generalen Teddy Roosevelt (søn af den berømte præsident) udtalte som konsekvens af den heldige kuldsejling. “Vi starter invasionen herfra”. Det skulle imidlertid vise sig langt mere svært at komme ind i marsklandet bagved strandene. Det hører vi mere om og måske lykkes det for os, at få en kop kaffe på den legendariske cafe “Le Roosevelt” ellers så har bussen kaffe at byde på.
Kort herfra gør vi et stop ved mindesmærket for de 800 danske krigssejlere der var med i Operation Overlord og hylder en indsats, der når det gælder marinen var en af de stærkeste i Europa. Tæt derved passerer vi mindesmærket for Dick Winthers der særligt er blevet kendt, da han var med i den kendte (og roste) tv-serie “Kammerater i Krig”.
Vi fortsætter mod Omaha Beach hvor vi ved byen Vierville gør holdt ved det blodige frontafsnit Dog Secteur. Her viser Hans Martin Nielsen os nogle af hans families kampe ved eller på stranden og giver nogle eksempler på hvilket blodbad der var tale om.
Vi kører langs strandene mod det fremragende Overlord Museum. Museet består af en helt utrolig række af slagscener der er opstillet i realistiske rammer og med originalt krigsmateriel brugt. Vi sætter god tid af til at se både de indendørs og udendørs dele af museet.
Efter at have set museet ankommer vi midt på eftermiddagen til den amerikanske krigskirkegård, der ligger ufattelig smukt og som står som et ikonisk monument over den amerikanske storslåede indsats. Kors og jødestjerner står blankt polerede og i uendelige snorlige rækker uanset hvordan man kigger. Der ligger 9.388 soldater begravet. Vi går rundt på kirkegården og for de interesserede udpeges de mest kendte som eksempelvis brigadegeneral Theodore Roosevelts grav, som vi tidligere på dagen hørte om ved Utah Beach. Der ligger ialt 9.388 soldater begravet. Klokken 17.00 overværer vi den meget højtidelige ceremoni i forbindelse med at “Stars & Stripes” det amerikanske flag tages ned fra flagstængerne. Vi går efterfølgende den korte tur til Widerstandsnest-62, hvor man ser hvilket perfekt forsvarsmæssigt udgangspunkt at de tyske soldater har haft under D-Dag. Går man ned på stranden får man omvendt de amerikanske soldaters perspektiv om hvilke enorme forhøjninger der skulle indtages under massiv beskydning.
Vi afslutter den begivenhedsrige dag med at køre til den hyggelige by Port-en-Bessin og spiser aftensmad på nogle af de hyggelige restauranter på havnen. Vi hører ved samme lejlighed om at det var her i byen at den britiske olieledning gik i land, der var altafgørende for at de allierede havde brændstof/energi til at have styrken til at bryde ud af Normandiet, når forsyningerne kunne begynde at flyde i en lind strøm. Efterfølgende returnerer vi godt mætte af indtryk til Bayeux.
5.dag: Arromanches og Batteriet i Longues – Mulberry Havnene
Dagen er en kort udflugtsdag der har har fokus på den helt fantastiske fortælling om Mulberry – de kunstige havne. Vi starter med at køre til batteriet i Longues, der står frit tilgængeligt. Det byder på en glimrende mulighed for at komme ind i et batteri – blandt andet et batteri der var med i filmen “Den længste dag”. Det er også det vel nok bedste sted at betragte Mulberry-havnen i Arromanches, som vi efterfølgende skal beskæftige os med.
I den charmerende by Arromanches får vi at se det helt nye og fantastiske museum om de kunstige havne. Landgangen i den del af Normandiet der hedder Calvados forekom urealistisk for tyskerne, da ingen af områdets dybvandshavne lå inden for rækkevidde. Le Havre ved Seinens udmunding lå for langt væk og Cherbourg lå på en halvø, der ville kunne spærre landsatte tropper inde. Det gjorde at tyskerne aldrig fandt det særligt realistiske at landgangen ville komme her. Hvad de ikke vidste var at englænderne havde en plan om at lave en kunstig havn, som de sejlede over den engelske kanal. Faktisk lavede man hele to kunstige havne. Den ene overlevede dog kun få uger, da Normandiet i dagene 19.-22.juni 1944 blev ramt af en af de værste storme i mands minde. Men den anden havn i Arromanches overlevede og indtil de allierede erobrede Antwerpen i november 1944 forblev havnen den primære åre, der skulle sikre en lind strøm af materiel og mandskab for de allierede ind i Normandiet.
Der afsættes tid til både frokost og til at se museet i den hyggelige by.
Resten af dagen bruges hjemme i Bayeux, hvor man nyder eftermiddagen og har mange muligheder for aftensmad i byen.
6.dag: Cherbourg – belejringen af havnebyen samt de tyske kirkegårde i La Cambe og Orglandes
Straks efter morgenmaden sætter vi kursen mod den tyske soldaterkirkegård i La Cambe. Her bliver tid til at se en kirkegård der er holdt i helt andre dystre farver end de britiske og amerikanske kirkegårde vi har set. Vi får blandt andet at se hvor kampvognsesset Michael Wittmann ligger begravet, men også nogle hvor krigsforbrydelser som den i Oradour-sur-Glane gør billedet mere dystert. Vi ser den lille fremragende udstilling inden vi kører videre.
Herfra fortsætter turen mod nordspidsen af Cotentin-halvøen og den for de allierede tropper strategisk vigtige havneby Cherbourg og hovedattraktionen på denne dagstur – det gamle fæstningsanlæg ”Fort de Roule”. Den der kontrollerer ”de Roule”, kontrollerer Cherbourg, sådan lyder et gammelt ordsprog i den franske hær. Bogstaveligt talt; højt placeret (117 meter) på en klippe sydøst for byen ligger Fort du Roule, hvorfra det dominerer udsigten over den gamle havneby. Da den gamle fæstning – en enkelt dag i juni 1940 – modsatte sig de tyske angribere, skete det for at ”redde den nationale ære”. Frankrigs nederlag var for længst uundgåeligt. Fire år senere var det tyske tropper, som forsvarede det gamle Fort mod de amerikanske tropper, som den 6. juni var blevet landsat i Normandiet. Denne gang handlede det om mere: Havnebyen, der af Hitler var udråbt til ”Festung Cherbourg” skulle holdes til sidste mand. Vi besøger museet og det gamle Fort, som byder på en storslået udsigt over Cherbourg. Turen op til fæstningen foregår til fods og har man ikke mod på denne tur, da kan man nyde den intime og hyggelige stemning ved havnen i centrum af byen.
På turen tilbage mod hotellet i Bayeux, ligger vi vejen forbi endnu en tyske kirkegård, som er sidste hvilested for mere end 10.000 tyske soldater – heriblandt tre tyske generaler, hvoraf den ene faldt i de tidlige morgentimer på D-dag.
7.dag: Lommen i Falaise og Togvognen i Compiegne
Vi må desværre forlade vores dejlige hotel i Bayeux Normandiet. Turen går ind i landet og ind i de områder af Normandiet hvor de tyske tropper længst tid holdt stand mod invasionstropperne omkring Falaise. De tyske tropper var omringet fra snart sagt alle sider og havde kun en meget smal korridor, hvor de kunne flygte ud fra. De opgav dog ikke kampen, der dog betød en nedslagtning der gjorde at området blev kendt som Normandiets Stalingrad. Vi gør holdt i den lille by St. Lambert sur Dives, hvor det blev sagt at floden Dives var rødfarvet af blod, Det var nerven i den smalle korridor tyskerne kunne flygte udad. Tæt herpå kører vi op på højdedraget Montormel eller Hill 262 der var det sidste område som de allierede erobrede og dermed kunne lukke Falaise-lommen og tvinge de tyske tropper til overgivelse.
Mindesmærket rummer et lille museum der viser blodbadet, men også har et fremragende interaktivt kort der viser den samlede fremrykning fra D-dag og til Falaise-lommen bliver lukket på et kort over Frankrig. Dette ser vi inden vi fortsætter i retning mod Compiegne, hvor vi får sandwich i bussen undervejs.
I Compiegne starter vi med at køre til den berømte togvogn Wagon Armistice. Den 11.november 1918 blev den ramme om våbenhvilen der kom til at stå som punktum for Første Verdenskrig. Ydmygelsen i togvognen var noget som særligt sad dybt i tyskerne, da det fik enorme konsekvenser i form af tabte landområder og indflydelse og ophævelsen af Kejserriget. Togvognen havde så stærk en symbolsk betydning at Hitler beordrede den bragt ud på sin oprindelige placering, da de tyske tropper i juni 1940 havde besejret Frankrig militært. Rollerne var nu byttet om og nazisterne fejrede deres militært set største triumf, da den franske helt og general fra Første Verdenskrig Marskal Petáin underskrev den franske våbenvileerklæring der fødte det franske samarbejderegime Vichy. Vi ser togvognen med den spændende udstilling der fokuserer på begge krige.
Vi kører herefter mod centrum, hvor vi bor direkte ud til floden Oise i centrum af Compiegne på hotel Aiden. Efter vi har tjekket ind kan man følge med rejselederen om i centrum, hvor man kan finde et væld af restauranter i den charmerende by til aftensmad. Det er også muligt at spise på hotellets restaurant.
Højdepunktet er naturligvis det kongelige slot, men der findes også en lang række hyggelige gader og pladser i byen.
SE HOTEL AIDEN BEST WESTERN I COMPIEGNE
8.dag:
Vi forlader vores hotel i Compiegne og det første stop bliver ved byen Braine, hvor der findes en dansk/sønderjysk krigskirkegård for 80 faldne sønderjyder. Den er valgt tæt på Moulin-sous-Touvent hvor sønderjyder den 6.juni 1915 oplevede den blodigste dag i landsdelens historie. Der bliver tid til at se kirkegården med de hjemligt klingende navne der ligger ved Haderslevs venskabsby Braine.
Vi fortsætter videre mod Reims, hvor Eisenhower havde sit hovedkvarter i den allersidste fase af krigen og hvor den tyske delegation fra Flensborg-regeringen med von Friedeburg i spidsen den 7.maj 1945 overgav alle de tyske tropper på vestfronten. Vi holder til et kort foto, mens at selve opholdet i Reims er ved den smukke katedral. Katedralen går tilbage til de ældste franske (merovingiske) konger, der er blevet salvet og kronet som konger i Reims siden år 496. Det var også her at jomfruen fra Orleans – Jeanne d´Arc udråbte kamp mod englænderne under 100-årskrigen. Katedralen blev ødelagt under 1.verdenskrig og dens genopførsel har siden været symbol på freden mellem tyske og franske med utallige møder mellem statsledere ved den smukke katedral. Vi ser katedralen og fortsætter herfra mod nord.
Vi fortsætter nord på ind i Ardennerne, hvor vi passerer Sedan, som har været den tyske angrebsflanke i krigene i 1870, 1914 og igen i 1940. Efter at have passeret byen er vi kommet til Belgien og der venter os en smuk tur op igennem Ardennerne, hvor vi vil høre om Ardenneroffensiven. Vores destination for dagen er katedralbyen Liége, hvor vi bor helt centralt i byen på Hotel Ibis Opera. Vi får vores nøgler og der bliver tid til frokost i byen. For de interesserede tager vi midt på eftermiddagen til Fort Eben-Emael til en rundvisning.
Det fransk-belgiske forsvar var mærkeligt ukoordineret op til udbruddet på 2.verdenskrig. Frankrig havde ikke ført Maginotlinjen igennem på den fransk-belgiske grænsestrækning og istedet skulle Belgierne selv etablere et forsvar. Her spillede Fort Eben-Emael i Liége en central rolle i Belgiens forsvar. Vi får en rundvisning og hører om den tyske erobring af fortet, hvor Luftwaffe indsatte faldskærmstropper og med en imponerende aktion indtog fortet og satte det belgiske forsvar kraftigt tilbage.
Efter rundvisningen returnerer vi til centrum og vores hotel, hvor der er mulighed for at finde sig en god restaurant i centrum af Liége.
9.dag: Hjem via Lüneburger Heide og Montgomerys meddelelse
Vi står tidligt op og sætter os i bussen og sætter kurs ud af Liége og passerer hurtigt grænsen ved Aachen, byen hvor de tysk-romerske konger blev kronet og som den tyske vestvold forsvarede – en pendant til Maginotlinjen som først blev brugt, da det var tyskerne der skulle forsøge at sætte et sidste forsvar op i vinteren 1945. Imidlertid brød de allierede forholdsvis nemt igennem, og da de i marts krydsede Rhinen ved Remagen var vejen mod Nordtyskland åben.
Vi spiser frokost i form af sandwich og kører derefter til Timeloberg, hvor repræsentanter fra den sidste nazistiske regering i Flensborg opsøgte kontakt med Feltmarskal Montgomery. Det var her at de tyske tropper i Danmark, Nordvesttyskland og Holland overgav sig den 4.maj 1945 klokken 20.36 og dermed også sikrede Danmarks frihed og at vi 4.maj markerer dette med lys i vort vindue.
Derpå kører vi videre mod den danske grænse som vi forventer at krydse først på aftenen.
Historiske Rejser har som mål at levere unikke rejseoplevelser til alle, der vil opleve verden i et historiske perspektiv. Vi arrangerer pakkerejser på en række af de områder, hvor vi er specialister og så skræddersyr vi grupperejser til grupper i alle størrelser, der ønsker deres helt egen rejse med netop den historiske vinkel I ønsker.
På Historiskerejser.dk kan rejser bestilles, foredrag bookes og rejsebøger købes. Og så kan du læse løs i arkivet med mere end 1200 historiske artikler, som vil selv har skrevet. Og vi har været alle de steder vi skriver om – lige dér, hvor historien har sat sine spor.
Din kompetente rejseleder hedder hos Historiske Rejser hedder Anders og er cand. mag. i historie og religion og har mere end 15 års rejseledererfaring.
Historiske Rejser har som mål at levere unikke rejseoplevelser til alle, der vil opleve verden i et historiske perspektiv. Vi arrangerer pakkerejser på en række af de områder, hvor vi er specialister og så skræddersyr vi grupperejser til grupper i alle størrelser, der ønsker deres helt egen rejse med netop den historiske vinkel I ønsker.
På Historiskerejser.dk kan rejser bestilles, foredrag bookes og rejsebøger købes. Og så kan du læse løs i arkivet med mere end 1200 historiske artikler, som vil selv har skrevet. Og vi har været alle de steder vi skriver om – lige dér, hvor historien har sat sine spor.
Din kompetente rejseleder hedder hos Historiske Rejser hedder Anders og er cand. mag. i historie og religion og har mere end 15 års rejseledererfaring.