Oplev invasionskysten på selve D-Dag 6.juni hvor vi markerer årsdagen for landgangen i Normandiet. Rejsen fra 3.-11.juni 2026 byder på en lang række af oplevelser med jubilæet som et højdepunkt. Vi har base i Bayeux i 5 nætter hvorfra vi oplever festlighederne både 5. og 6.juni og for Bayeux´ vedkommende også 7.juni. Udover oplevelserne i selve Normandiet så oplever vi Flandern og Dunkerque på udturen samt på hjemrejsen overnatninger i Compiegne samt Reims, hvor der bliver tid til at at opleve togvognen i Compiegne, Domkirken i Reims, den blodige lomme i Falaise samt Ardennerne. I Normandiet bliver der tid til at opleve et væld af museer, mindesmærker, strandenheder og høre om dette fortalt af Hans Martin Nielsen der har besøgt området et væld af gange og som har NORMANDIET 1944 samt ejeren af Historiske Rejser Anders Bager Eriksen. Vi glæder os til at opleve den særlige stemning ved fejringen af D-Dag sammen med jer!
Den Amerikanske krigskirkegård ved Omaha Beach. Selvfølgelig skal vi opleve denne. Foto fra Wikimedia Commons
REJSEN KORT FORTALT
Historiske Rejser har Cand.mag i Historie Anders Bager Eriksen og ejer af Historiske Rejser som rejseleder på turen.
Vi kører rejsen i 4**** luksusbus og har indlagt 1 overnatning på udturen – den charmerende kanalby Gent – og 2 overnatninger hjem – Compiegne og Reims – fra Normandiet, for at rejsen ikke skal blive for kompakt og anstrengende – alle hoteller er placeret helt i centrum af byerne
Vi bor på gode 3***/ og 4**** hoteller på hele rejsen og der er inkluderet halvpension 1. og 2.dag.
Rejsen starter ud på Sydfyn, men der vil være mulighed for at stige på langs motorvejen mod grænsen.
Rejsens pris er 12.999,- DKR (Enkeltværelsestillæg 5200 DKR) som indeholder følgende ydelser :
Det bemærkes at rejseforsikring samt afbestillingsforsikring ikke er inkluderet i rejsens pris.
Tilmelding foregår til Historiske Rejser på mail@historiskerejser eller 20 93 17 14 ved opkald eller mail, hvorefter tilmelding noteres og herpå betales depositum på 2500 DKR
Enkeltværelse til dobbeltværelse – Såfremt man har interesse i at dele enkeltværelse for at spare tillægget, så formidler vi gerne kontakt i mellem tilmeldte for at afklare dette.
1.dag: Fra Danmark til Gent i Flandern – foredrag og opstart.
Rejsen starter ud med opsamling på Sydfyn over opsamlingsturen Svendborg – Odense – Middelfart – Fredericia og herefter videre ned igennem Sønderjylland. Flere steder langs ruten er der organiseret mulighed for langtidsparkering. Når alle er samlet så får vi morgenmad i bussen i form af friske rundstykker, lækre pålægsbakker, frisk kaffe og juice. Herefter er vi klar til at komme igang med en fantastisk spændende rejse hvor vi skal høre om Anden Verdenskrig på Vestfronten. Turens første dag går igennem det vestlige Tyskland, Holland og Belgien.
Vi får flere indlæg på turens første dag fra rejselederen om 2.verdenskrig og hvordan magtforholdene de ændrede sig og i særdeleshed hvordan det så ud i 1944.
Vi overnatter i Belgien i byen Gent hvor vi bor nabo til byens berømte katedral i centrum. Vi spiser aftensmad på lokal restaurant med flamsk egnsret – direkte i forlængelse af ankomst. Efter spisning går rejselederen en tur ned til kanalstemningen ved floderne Leie og Schelde.
SE HOTEL IBIS GENT CENTRUM ST BAAFS KATHEDRAAL
Operation Overlord – en af historiens største logistiske operationer. Foto fra wikipedia
2.dag: Ypres – Dunkerque, Le Blockhaus d´Eperlecques samt og ankomst til hotel i centrum af Bayeux
Efter morgenmad på vores hotel i Flandern kører vi til Ypres, der spillede en afgørende rolle under flere slag under 1.verdenskrig. Vi kører igennem centrum af byen, hvor vi gør holdt og går igennem Menin Gate – der mindes de mange soldater i “Flanders Fields” der aldrig blev fundet og går den korte vej op til den smukke genopførte klædehal. Vi hører om Første Verdenskrig og hvilken betydning krigen spillede på mellemkrigsårene og synet på krig. Herefter går det ud mod kysten og indtil den første kystby i Frankrig Dunkerque. Byen der i Juni 1940 blev symbol på dels det totale sammenbrud for de vestallierede og dels på at der med redningen af de engelske soldater var et lille håb at hente. Da 2.verdenskrig brød ud i 1939 med det tyske angreb på Polen, da var Frankrig og Storbritannien ene om at yde modstand mod Nazisterne. Imidlertid var krigen en form for stille krig – phoney war – den blev straks langt mere alvorlig i foråret 1940. Passiviteten fortsatte dog ved den tyske besættelse af Danmark og Norge i april 1940. Men med det tyske koordinerede angreb på Holland, Belgien, Luxembourg og Frankrig i maj 1940, så gik alvoren op for de vestallierede. Imidlertid var de tyske tropper de franske og engelske langt overlegne. Franskmændene måtte underskrive en ydmygende fred og finde sig i tysk besættelse af det nordlige Frankrig og en samarbejdsvenlig regering i syd regeret fra kurbyen Vichy. Englænderne havde kun det valg at evakuere tropperne, men der var alt for mange mænd til alt for få skibe. Det trak op til en nedslagtning af de mange englændere på stranden i Dunkerque. Imidlertid stoppede tyskerne op og englændernes skibe kunne nå frem, heriblandt tusindevis af fiskerbåde. Trods ydmygelsen så kom soldaterne hjem til England. Vi gør holdt på stranden og mindes episoden og der bliver tid til at se museet for Evakueringen under Operation Dynamo.
Strandene i Dunkerque fyldt med soldater der venter på om tyskerne eller redningsbådene skulle blive deres skæbne. Foto wikimedia commons – en scannet kopi fra Imperial War Museum og ældre end 1957 og dermed offentligt tilgængeligt.
Vi fortsætter fra Dunkerque og forbi Calais, hvor det smalleste sted mellem det franske fastland og det britiske befinder sig. Efter Dunkerque havde nazisterne i praksis vundet i Frankrig – og Benelux – og i den resterende del af 1940 og ind i 1941 var ambitionen fra tysk side at foretage en invasion af Storbritannien. I den optik blev strædet mellem Calais og Dover helt afgørende og tyskerne gik i gang med at bygge batterier der kunne ramme det britiske fastland og yde støtte under en invasion. Lige syd for Calais besøger vi Le Blockhaus d´Eperlecques der viser hvilke kræfter at den nazistiske magt lage i Atlantvolden. Her er en enorm bunker og en V2-affyringsrampe der blev bygget i året op til invasionen og som skulle understøtte forsvaret af det forventede landgangssted ved Calais. Vi gør holdt og ser affyringsrampe og bunker.
Atlantvolden var et enorm netværk af bunkere og et væld af raketter. Her ses både V1 og V2 raketter – intet sted var forsvaret mere udbygget end ved Calais. Foto fra Wikipedia
I takt med at Briterne mere og mere fik overtaget i kampen mellem Luftwaffe og Royal Air Force opgav den øverste stabsledelse ideen om en tysk landgang i Storbritannien og Hitler skrinlagde ideen om invasion endegyldigt med sit angreb på Sovjetunionen 22.juni 1941. I forlængelse heraf blev en allieret landgang i Vesteuropa pludselig en reel risiko, hvor nazisternes modtræk var at styrke forsvaret med Atlantvolden. Fra det nordlige Norge over Danmark, det vestlige Tyskland, Holland, Belgien og Frankrig og hele vejen til den spanske grænse byggede man bunkere og indsatte militært personel til at overvåge en mission. Batteriet Todt blev også omdannet til forsvarsværn frem for at været offensiv støtte.
Efter ydmygelsen ved Dunkerque var briterne i løbet af 1940 og det tidlige 1941 ene om for alvor at byde den nazistiske overmagt i Europa modstand, og det foregik primært i form af Luftslaget om England i mange kilometers højde. I løbet af 1941 fik nazismen dog to modstandere, der skulle blive briternes allierede i resten af krigen. 22.juni 1941 angreb Tyskland Sovjetunionen, hvilket skulle komme til at betyde en krig på Østfronten hvis blodighed og voldsomhed mangler sammenligning i historien. Den 7.december samme år angreb Japan den amerikanske flådebase Pearl Harbor, det betød at USA erklærede Japan krig. Da Hitler fulgte op med støtte til Japan og deraf krig mod USA. Da var der nu nye forudsætninger for en alliance mod Nazismen. Da de nye allierede mødtes blev der kaldt på at der skulle indledes en front, således at den fastlåste situation i Vesteuropa blev ændret. I Storbritannien var man klar på dette i sommeren 1942 lod man canadiske styrker på omkring 6.000 mand angribe den franske kanalhavn Dieppe, for at afprøve tyskernes styrke, indsamle efterretninger, få et brohoved i Vesteuropa og booste moralen. Det blev en fatal fiasko, hvor man mistede mere end 60% af soldaterne og kun opnåede en viden om tyskernes meget store styrke. Angrebet på Dieppe var dog værdifuldt i forhold til planlægningen af D-Dag.
Efter angrebet ved Dieppe blev Atlantvolden udbygget langt mere og særligt i og omkring Calais blev den nærmest uindtagelig, da Adolf Hitler var overbevist om at angrebet ville komme her. Lige nord for byen ved Treport ligger eksempelvis den enorme fæstning Kahl-Burg som er fuldstændig integreret i kridtklinterne med gange og skydehuller. Vi kører igennem Dieppe, hvor vi gør et holdt ved det canadiske monument for landgangen i Dieppe.
Ved Dieppe ligger den imponerende Alabasterkyst, der har udgjort en enorm forhindring for de canadiske tropper ved Dieppe. Foto: Pixabay
Sidst på eftermiddagen fortsætter vi over de smukke kyststrækninger på Alabasterkysten syd for Dieppe og er forventeligt først fremme ved vores hotel i Bayeux der blev den første befriede by i Normandiet den 7.juni 1944. Byen er kendt for dens smukke Domkirke, Bayeux-tapetet men også at have undgået de ødelæggelser der blev flere af de andre større normanniske byer som Caen og St. Lo til dels. Vi vil nyde den atmosfære i den gamle del af byen.
Bayeux – vores smukke værtsby overlevede invasionens uden ødelæggelser. De tusind år gamle bygninger er en nydelse at gå i blandt. Her byens katedral hvor Bayeux Tapetet oprindelig blev hængt frem. Foto fra Pixabay
Fejringen af D-Dag henover 5. og 6.juni
Den 6. juni 2026 er det 82 år siden allierede tropper stormede strandene i Normandiet. Allerede den 5. juni markeres jubilæet med ceremonier, mindehøjtideligheder, parader samt dans og live musik anno 1940´erne i flere byer langs invasionskysten – som sidst på aftenen kulminerer med et gigantisk ”Den nat de kom” fyrværkeri, som oplyser himlen på centrale steder langs hele invasionskysten. Vi vil forsøge at få så mange og så gode oplevelser med de to dage som det er muligt.
Festfyrværkeri 5.juni om aftenen som optakt til den nat “hvor de kom”. Foto: Hans Martin Nielsen, Normandiet44.dk
Højdepunktet for mindehøjtidelighederne finder sted på selve jubilæumsdagen – den 6. juni – typisk med deltagelse af stats- og regeringschefer fra de allierede nationer. Dagen starter tidligt, de første ceremonier begynder allerede kl. 06:30 på de to amerikanske strandafsnit Utah og Omaha, hvor der særligt på sidstnævnte afholdes en meget bevægende ceremoni – her kaster lokale blomster i vandet til minde om de mange amerikanske soldater som mistede livet i netop disse minutter for 82 år siden, og sådan fortsætter det langs hele invasionskysten dagen igennem.
Sækkepibespil på strandene som markering af D-Dag. Foto: Hans Martin Nielsen, Normandiet44.dk
Den 5. og 6. juni emmer hele invasionsområdet af en ganske særlig stemning og atmosfære, hvor man føler sig sat 82 år tilbage i tiden. Der vil være mulighed for at opleve civilister klædt i datidens tøj, der vil være ”flypast” af historiske fly som f.eks. Supermarine Spitfire, Hawker Huricane, Avro Lancaster og C-47 ”Dakota” imponerende køretøjsparader med militærhistoriske køretøjer som f.eks. Sherman kampvogne, halvbælte køretøjer og motorcykler og deslige for ikke at forglemme – allierede og tyske militærlejre anno 1944.
Da de officielle D-DAY FESTIVAL ceremonier og events først offentliggøres nogle måneder før D-dag, vil det endelige program for den 5. og 6. juni først være klar kort før afrejse – en ting er dog sikkert – det bliver en oplevelse for livet.
Kransenedlæggelse på D-Dag. Foto Hans Martin Nielsen, Normandiet44.dk
Der kan være logistiske udfordringer og skærpede sikkerhedsforanstaltninger (særligt i forbindelse med statsoverhoveders besøg), hvilket kan betyde at ceremonier og/eller programmet for turen må ændres med ganske kort varsel på de pågældende dage.
På de to dage vil vi ikke fastlægge et fast program, da det bliver meget afhængig af de officielle programmer der oftest først offentliggøres tæt på dagene. Det er dog vores klare hensigt at køre udflugt til Batteriet i Merville samt Pegasus Bridge med den ikoniske Café Gondree, der var det første befriede hus om natten. Caféen har været samlingspunkt for veteraner på netop denne dag og derudover vil der normalvis afholdes en march til ære for Bill Millin der spillede sækkepibe under angrebet på D-Dag hvoraf der også vil være sækkepibespil i marchen. Den fabelagtige stemning der er at finde ved Pegasus Bridge den 5.juni vil vi køre ud til og opleve det store festfyrværkeri kort efter midnat.
Den 5.juni er det vores hensigt at besøge batterierne ved Longues-sur-Mer, det nyindviede museum i Arromanches, hvor der må formodes at være feststemning og herfra videre til Courseulles-sur-Mer.
Den 6.juni forventes vi at være det meste af dagen i Bayeux, hvor vi vil forsøge at komme til den meget højtidelige messe i byens katedral og vi gætter på at der vil være flere mindeseancer i byen og tæt på som vi kan deltage i løbet af 6.juni.
Vi vil benytte bussen i det omfang at det giver mening og er muligt til eksempelvis at komme ud til kysten, ved udvalgte arrangementer.
Pegasus Bridge der fører over Orneflod og Orne-kanal var den første bro til at blive befriet natten op til 6.juni 1944 og i baggrunden ses Cafe Gondree, der var det første hus der blev befriet. Der er en særlig tradition for veteraner at mødes på caféen op til D-Dag. Foto fra Pixabay
5.dag (7.juni) – La Cambe – St. Mere Eglise – Utah Beach med dansk mindesmærke
Efter at have nydt morgenmad sætter vi afsted langs landevej 613, der var af afgørende betydning at kontrollere, da den forbandt baglandet mellem strandene i landgangssektoren. Ved La Cambe gør vi holdt ved den tyske krigskirkegård. Kirkegården er holdt i langt mere dunkle farver end de hvide smukke og heroiske vi oplever i form af de britiske og amerikanske. På kirkegården ligger det tyske kampvognses Michael Wittmann begravet, men man har også måtte fjerne flere krigsforbrydere eksempelvis nogle af forbryderne fra Oradour-sur-Glane. Vi ser det lille fine museum inden vi fortsætter til St.Mere-Eglise.
La Cambe – den tyske krigskirkegård er meget ærbart holdt. Foto af Anders Bager Eriksen, 2024
I St.Mere-Eglise der strategisk lå hvor landevej 613 indoptog vejnettet fra Cotentin-halvøen samt det videre vejnet mod det vestlige Normandiet og Bretagne og heraf var af enorm vigtighed at indtage tidligt. Ved Pegasusbroen hørte vi om en perfekt og kontrolleret udført mission, da var nedkastningen af faldskærmstropper og svævefly i baglandet til Utah Beach alt andet. Det var forvirrende og hvor mange af soldaterne ikke anede hvor de var, da de landede i et uvejsomt terræn. Fordelen de tyske forsvarere var lige så forvirret. I byen der er kendt for at have en dukke af en faldskærmssoldat der hænger fra byens kirketårn, der forestiller John Steele. Her finder vi det fremragende Airborne Museum, der er blevet udvidet markant i de foregående år. Vi bruger god tid på at se museet og spiser frokost i byen.
I kirketårnet hænger en dukke der viser hvor en amerikansk faldskærmssoldat overlevede ved at spille død under indtagelsen af byen. Foto fra Pixabay
Når vi kører fra byen kører vi omkring den meget omkæmpede bro La Fierre over Merderet-floden her ligger Memorial Parachutiste, hvor vi gør holdt. Herefter går turen mod selve Utah Beach, der blev tilføjet til slut, da man ønskede en landgang på Cotentin-halvøen, der rækker ud mod dybvandshavnen i Cherbourg og afgrænser Normandiet fra Bretagne. Her skal vi høre om en landgang der blev ualmindelig uproblematisk. Vi gør holdt og går ned på stranden og hører om da General Theodore Roosevelt afmonterede forvirringen over at være landet 2 kilometer fra det planlagte sted, sagde de ikoniske ord “Vi starter invasionen herfra”. Den ikoniske café på steder “Le Roosevelt” anbefaler vi at man prøver at gå ind på, hvis der er plads.
Utah Beach byder på en lang række af fornemme skulpturer der gengiver situationen 6.juni 1944. Foto: Anders Bager Eriksen, 2023
Efter opholdet ved Utah Beach kører vi den korte afstand til mindesmærket for de danske krigssejlere, hvor mange af dem befandt sig udenfor rigets grænser 9.april 1940 og herefter valgte at tage del i det enorme logistiske arbejde der fandt sted for at få D-dag til at hænge sammen. Vi ser såvel mindesmærket fra 1984 og den nye mindemur med navne på nogle af de danske deltagere, der blev indviet i 2024. Vi husker på at Danmark også var repræsenteret og medvirkende til D-Dag.
Det danske mindesmærke fra 1984 i Normandiet. Foto af Anders Bager Eriksen 2024
Tæt derved gør vi et kort holdt ved mindesmærket for Dick Winthers, hvis berømmelse primært skyldes hans rolle i TV-Serien “Kammerater i Krig”, han var kommandør i et faldskærmsregiment i angrebet på Brecourt Manor.
Herefter kører vi igennem byen Angoville-au-plain og til landsbyen Graignes, der i dagene efter D-Dag først blev erobret af de allierede og siden tilbageerobret af de tyske tropper, der begik en massakre på civilbefolkningen, hvor vi gør holdt for at se kirkeruinen og mindesmærket for de dræbte. Vi er tilbage i Bayeux sidst på eftermiddagen.
Vi anbefaler at man bruger aftenen på den traditionelle folkefest i Bayeux, hvor man fejrer Charles de Gaulles landgang i Normandiet og at Bayeux blev befriet uskadt og i en periode herefter fungerede som Frankrigs hovedstad. Her er dans i det åbne, musik og masser af muligheder for at finde mad i det fri.
6.dag (8.juni)
Vores sidste dag i Normandiet vil byde på besøg på den amerikanske kirkegård. Der vil som noget nyt være indført forhåndstilmelding og registrering for at komme ind på kirkegården, derfor indlægges den først på dagen, da vi skal holde et bestemt tidspunkt.
Den Amerikanske krigskirkegård er en enorm oplevelse. Vi kan se frem til en smuk og et tankevækkende besøg. Foto fra Pixabay.
Oplevelsen af amerikansk storhed opleves i form af respekten for de dødes indsats. Korsene står i lange og lige rækker og det uanset om man kigger langs eller tværs. Kirkegården er et levende eksempel på den enorme indsats som USA og amerikanske soldater ydede for Europas frihed. Særligt Omaha Beach var blodigt og udover selve besøget på den amerikanske kirkegård, så vil der også være tid til at komme til stranden og udsigtspunktet ved Wiederstandsnest 62 og for de der er stærke til bens også ned på stranden.
Efter besøget på den amerikanske krigskirkegård vil vi køre langs Omaha Beach og gøre holdt ved den mest blodige sektor, den såkaldte Dog White ved Vierville-sur-Mer. Her kan Hans fortælle om sine slægtninge der kæmpede netop her og vækkede hans interesse for Normandiet.
Dog White på Omaha Beach afsnittet i Vierville. En enorm forskel om man ser stranden ved højvande (billedet) eller ved Ebbe, hvor sand når flere hundrede meter ud – det udgjorde også udfordringen for soldaterne i 1944. Foto: Anders Bager Eriksen, 2023
Efter Omaha Beach kører vi til Normandy Victory Museum der har en meget fornem udstilling med mange eksponater og krigssituationer hvor de er bygget ind i museet og giver et glimrende indblik i hvad der skete efter D-Dag. Kampene i Bocagen, de Normanniske hegn og hække der kostede dyrebar tid og mange liv. Hans kender de der driver museet og vil kunne skaffe os en særadgang.
Normandy Victory Museum. Foto fra museets hjemmeside
Efter besøget på Normandy Victory Museum, så gør vi holdt ved den tyske krigskirkegård i La Cambe. Her bliver tid til at se en kirkegård der er holdt i helt andre dystre farver end de britiske og amerikanske kirkegårde vi har set. Vi får blandt andet at se hvor kampvognsesset Michael Wittmann ligger begravet, men også nogle hvor krigsforbrydelser som den i Oradour-sur-Glane gør billedet mere dystert. Vi ser den lille fremragende udstilling inden vi kører hjem mod Bayeux.
Den tyske krigskirkegård ved La Cambe. Foto: Anders Bager Eriksen, Historiske Rejser
Resten af dagen nydes i Bayeux, hvor man kan finde en dejlig restaurant i byen til aftensmad.
7.dag: Falaise og Compiegne
Vi må desværre forlade vores dejlige hotel i Bayeux Normandiet. Turen går ind i landet og ind i de områder af Normandiet hvor de tyske tropper længst tid holdt stand mod invasionstropperne omkring Falaise. De tyske tropper var omringet fra snart sagt alle sider og havde kun en meget smal korridor, hvor de kunne flygte ud fra. De opgav dog ikke kampen, der dog betød en nedslagtning der gjorde at området blev kendt som Normandiets Stalingrad. Vi gør holdt i den lille by St. Lambert sur Dives, hvor det blev sagt at floden Dives var rødfarvet af blod, Det var nerven i den smalle korridor tyskerne kunne flygte udad. Tæt herpå kører vi op på højdedraget Montormel eller Hill 262 der var det sidste område som de allierede erobrede og dermed kunne lukke Falaise-lommen og tvinge de tyske tropper til overgivelse.
Falaise var et ragnarok under de hårde kampe. Foto fra Europe Remembers
Mindesmærket rummer et lille museum der viser blodbadet, men også har et fremragende interaktivt kort der viser den samlede fremrykning fra D-dag og til Falaise-lommen bliver lukket på et kort over Frankrig. Dette ser vi inden vi fortsætter i retning mod Compiegne, hvor vi får sandwich i bussen undervejs.
Montormel – en meget omkæmpet høj i de blodige slag om “lommen i Falaise” hvor Tyskland reelt besejres i Frankrig i hvad der også kaldes “Normandiets Stalingrad”. Foto fra Montormels hjemmeside.
Der venter os herefter en flot køretur det meste af eftermiddagen af mindre veje mod Compiegne, der ligger stik nord for Paris. Vi indkvarterer os centralt ved floden Oise på det fine Aiden hotel. For de interesserede går rejselederen en tur i byen, hvor højdepunktet er kongeslottet og statuen af Jeanne d´Arc der blev fængslet i byen og historien om Martyrerne fra Compiegne i form af nonnerne der gik i døden i den voldelige fase af den Franske Revolution. Man kan spise i centrum eller på hotellet.
SE HOTEL AIDEN BEST WESTERN I COMPIEGNE
Hotel Aiden i Compiegne direkte ud til Floden Oise og få hundrede meter fra det historiske centrum i Compiegne. Foto fra Booking.com
8.dag: Togvognen i Compiegne – Sønderjysk Kirkegård – Katedralen i Reims
Efter at have nydt morgenmad på hotellet ud til Oise, da starter vi med at køre til den berømte togvogn Wagon Armistice. Den 11.november 1918 blev den ramme om våbenhvilen der kom til at stå som punktum for Første Verdenskrig. Ydmygelsen i togvognen var noget som særligt sad dybt i tyskerne, da det fik enorme konsekvenser i form af tabte landområder og indflydelse og ophævelsen af Kejserriget. Togvognen havde så stærk en symbolsk betydning at Hitler beordrede den bragt ud på sin oprindelige placering, da de tyske tropper i juni 1940 havde besejret Frankrig militært. Rollerne var nu byttet om og nazisterne fejrede deres militært set største triumf, da den franske helt og general fra Første Verdenskrig Marskal Petáin underskrev den franske våbenvileerklæring der fødte det franske samarbejderegime Vichy. Vi ser togvognen med den spændende udstilling der fokuserer på begge krige.
Marskal Ferdinand Foch modtager den tyske delegation den 11.november 1918 og underskriften kommer på den tyske overgivelse i togvognen i Compiegne. Fremstilling fra wikipedia
Vi fortsætter fokus på Første Verdenskrig og kører igennem den lille by Moulin-sous-Touvent, hvor sønderjyderne 6.juni 1915 oplevede den blodigste dag i landsdelens historie. Trods mere end 100 sønderjyder mistede livet, så er dette praktisk talt gået i glemmebogen. I får historien der knytter sig til endnu et meningsløst slag. Vi gør holdt ved den sønderjyske krigskirkegård i Braine, der er venskabsby med Haderslev og som har 80 sønderjyder begravet på den lille men meget fine kirkegård.
Den danske/sønderjyske krigskirkegård uden for Braine. Foto: Anders Bager Eriksen, juni 2023.
Vi fortsætter videre mod Reims, hvor Eisenhower havde sit hovedkvarter i den allersidste fase af krigen og hvor den tyske delegation fra Flensborg-regeringen med von Friedeburg i spidsen den 7.maj 1945 overgav alle de tyske tropper på vestfronten. Vi holder til et kort foto, mens at selve opholdet i Reims er ved den smukke katedral. Katedralen går tilbage til de ældste franske (merovingiske) konger, der er blevet salvet og kronet som konger i Reims siden år 496. Det var også her at jomfruen fra Orleans – Jeanne d´Arc udråbte kamp mod englænderne under 100-årskrigen. Katedralen blev ødelagt under 1.verdenskrig og dens genopførsel har siden været symbol på freden mellem tyske og franske med utallige møder mellem statsledere ved den smukke katedral. Her er det oplagt at nyde et glas champagne ved katedralen, der er kendetegn for området. Vi indkvarterer os centralt på Hotel Campanile Reims Centre og der bliver godt med fritid i den smukke by.
SE HOTEL CAMPANILE REIMS CENTRE
Katedralen i Reims – hvor de franske konger blev kronet. Foto af Anders Bager Eriksen, 2023
Aftenen kan bruges på egen hånd i Reims til at finde aftensmad, hvor mulighederne er rige.
9.dag – Ardennerne 1944 – og hjem
Der venter os en lang og begivenhedsrig dag.
Vi starter ud med tidlig morgenmad på hotellet i Reims og sætter kursen nordpå. Vi passerer Sedan hvor den tyske hær i 1870 besejrede franskmændene i den fransk-tyske krig. Herefter venter der os en smuk køretur op igennem den belgiske del af Ardennerne til byen Bastogne. Her venter turens sidste museum i form af det fremragende og omfattende museum om Ardenneroffensiven 1944. Efter de tyske nederlag i Normandiet og i november måned 1944 også i Belgien, hvor den store havn i Antwerpen var faldet til de allierede, da forstod den tyske topledelse at Slaget var tæt på at være tabt. Skulle man ændre noget, så måtte der drastiske og chancebaserede angreb til. Et sådant blev indledt 16.december 1944 på den sovende front i Ardennerne. I de første dage herskede der totalt kaos og tyskernes mål om gennembrud og en generobring af havnen i Antwerpen var pludselig ikke helt umulig. Imidlertid lykkedes det heroisk amerikanerne at holde stand ved korsvejen i Bastogne. Det blev den mest blodige amerikanske indsats i Europa under 2.verdenskrig.
Mardasson – det store mindesmærke i Bastogne, hvor de amerikanske stater er repræsenteret. Foto fra wikipedia
Når vi er færdig på det fremragende museum. Så venter der os en lang køretur hjem, hvor vi først forventer at krydse grænsen midt på aftenen og heraf først nå Kirkeby på Sydfyn sidst på aftenen.
Historiske Rejser har som mål at levere unikke rejseoplevelser til alle, der vil opleve verden i et historiske perspektiv. Vi arrangerer pakkerejser på en række af de områder, hvor vi er specialister og så skræddersyr vi grupperejser til grupper i alle størrelser, der ønsker deres helt egen rejse med netop den historiske vinkel I ønsker.
På Historiskerejser.dk kan rejser bestilles, foredrag bookes og rejsebøger købes. Og så kan du læse løs i arkivet med mere end 1200 historiske artikler, som vil selv har skrevet. Og vi har været alle de steder vi skriver om – lige dér, hvor historien har sat sine spor.
Din kompetente rejseleder hedder hos Historiske Rejser hedder Anders og er cand. mag. i historie og religion og har mere end 15 års rejseledererfaring.
Historiske Rejser har som mål at levere unikke rejseoplevelser til alle, der vil opleve verden i et historiske perspektiv. Vi arrangerer pakkerejser på en række af de områder, hvor vi er specialister og så skræddersyr vi grupperejser til grupper i alle størrelser, der ønsker deres helt egen rejse med netop den historiske vinkel I ønsker.
På Historiskerejser.dk kan rejser bestilles, foredrag bookes og rejsebøger købes. Og så kan du læse løs i arkivet med mere end 1200 historiske artikler, som vil selv har skrevet. Og vi har været alle de steder vi skriver om – lige dér, hvor historien har sat sine spor.
Din kompetente rejseleder hedder hos Historiske Rejser hedder Anders og er cand. mag. i historie og religion og har mere end 15 års rejseledererfaring.