Storebæltsbroen
Storebæltsbroen – eller mere officielt Storebæltsforbindelsen – er en kombineret bro- og tunnelforbindelse der består af dels en togforbindelse og en motorvejsforbindelse, der krydser Storebælt og dermed forbinder Fyn og Sjælland. Jernbanen åbnede først – 1.juni 1997 – mens motorvejen åbnede 14.juni 1998. Omkostningerne tilbage i 1998 løb op i samlet 21,4 milliarder kroner.
Forbindelsen er cirka 17 kilometer lang. Den udgøres af 3 separate broer, en tunnel og et stykke vej til Sprogø. Dels af en 4-sporet motorvej fra Nyborg/Knudshoved til Sprogø der er 6.611 meter lang dels af en jernbanebro parallel med motorvejen og fra Sprogø til Korsør på Sjælland er det Hængebroen eller Østbroen der er 6.790 meter lang. Henover Sprogø er der cirka 2,5 kilometer motorvejsstrækning.
Jernbaneforbindelsen fra Sprogø til Korsør føres igennem en 8 kilometer lang tunnel. Højbroen har for stejl en stigning/hældning til at den var en mulighed, hvilket forklarer hvorfor at man valgte at føre togene igennem en tunnel. Selv i tunnelen var hældningen for stejl indledningsvis, således at man måtte køre med forkortede vognsæt. Det problem er dog blevet løst efter indførelsen af lokomotiver med stærkere trækkraft.
Det frie spænd mellem de to pyloner er på 1.624 meter over, hvilket gør den verdens femtelængste hængebro (anno 2021). Rekorden indehaves af Akashi-Kaikyo-broen i Japan der har et spænd på 1.991 meter. På sit højeste sted er vejbanen er vejbanen 70 meter over vandoverfladen, idet at Storebælt er en meget væsentlig transportvej for den internationale skibstrafik der forbinder Østersøen og Nordsøen. Pylonerne der bærer kablerne til hængebroen er 254 meter høje og dermed de højeste bygningsværker i Danmark. Hængebroen hænger i to enorme kabler, der i hver ende er forankret i en Ankerblok. Ankerblokkene vejer hver især over 300.000 ton.