Eurotunnelen
Eurotunnelen er en 50.45 kilometer lang jernbanetunnel, der forbinder Folkestone, Kent i England med Coquelles, Pas-de-Calais tæt ved Calais i det nordlige Frankrig, og som går under den Engelske Kanal ved Doverstrædet. På engelsk hedder den Channelt Tunnel med øgenavnet Chunnel , og på fransk hedder den Le Tunnel sous la Manche.
Det er det eneste sted, hvor der er forbindelse mellem øen Storbritannien og det europæiske fastland. Det sted, den er dybest, er den 75 meter under bunden og 115 meter under overfladeniveau. med 37.9 kilometer er tunnelen den længste i verden under vandet og det på trods af, at Seikan Tunnelen i Japan er både længere 53,85 kilometer og dybere med 240 kilometer under vand. Der er en fartgrænse på 160 kilometer i timen.
Tunnelen servicerer højhastigheds-passagertog, der også kan medtage køretøjer – den største af sin slags i verden – samt internationalt gods. Tunnelen forbinder fra ende til anden det franske LGV Nord og det britiske High Speed 1 højhastighedstog. I 2017 blev der fragtet 10.3 millioner passagerer og 1.22 million tons fragt plus 2.6 millioner biler, 51.000 busser og 1.6 millioner godsvogne. Til sammenligning passerede der 11.7 millioner passagerer i havnen i Dover, 2.6 millioner lastbiler 2.2 millioner personbiler.
Ideen om at skabe en fast forbindelse over kanalen opstod så tidligt som i 1802, men under britisk politik og pres for at kompromittere national sikkerhed ved at konstruere en tunnel. Et tidligt forsøg på at bygge en kanaltunnel blev gjort i den sene del af det 19. århundrede på engelsk side, “i håb om at tvinge den engelske regering”. Dagens projekt, som blev organiseret af Groupe Eurotunnel, begyndte at blive udgravet i 1988 og åbnede i 1994. Det kostede 5.5 milliarder pund – i 1985 – og var dengang det dyreste projekt, der nogensinde var blevet foreslået. Projektet endte med næsten at koste det dobbelte, nemlig 9 milliarder pund.
Siden tunnelen stod færdig, har der kun været få mekaniske problemer: der har været har været brand og midlertidige problemer i forbindelse med koldt vejr.
Der har været folk, som har forsøgt at komme ind i tunnelen og gå igennem illegalt siden 1997, hvilket blandt andet har ført til, at mange migranter rundt om Calais på fransk side har forsøgt med vold og magt at komme igennem den farefulde færd.
Pingback: Kent | Historiskerejser.dk