I 2018 er det 100 år siden at 1.verdenskrig sluttede. Krigen er en af de vigtigste skillelinjer for at forstå såvel Europa-, som Verdenshistorien. Krigen og dens efterfølgende konsekvenser var enorme. For Danmark som stod udenfor, der betød den efterfølgende at Sønderjylland – der havde omkring 6.000 faldne i krigen – til nord for Flensborg vendte tilbage til Danmark efter en folkeafstemning. I det bredere Europæiske perspektiv betød det en total nyopdeling af Europakortet: man vinkede farvel til hele 4 store imperier; det Tyske kejserrige, det Østrig-ungarske dobbeltmonarki, det Russiske tsardømme samt det Osmanniske imperium. Ud af disse opstod/genopstod en lang række af lande i Øst og Centraleuropa, såsom Polen, Tjekkoslovakiet, Ungarn og Jugoslavien. Sejrsmagterne England, Frankrig, Belgien, Italien og USA var sejren ikke i stand til at bringe klarhed.
På denne rejse til Flandern, Nordfrankrig og Tyskland der forsøger vi at komme i dybden med en lang række af de mange temaer og spørgsmål der knytter sig til 1.verdenskrig. Både tiden før, under og efter krigen. Vi prøver at balancere rejsen, således at der også bliver tid til at nyde skønne hansebyer som Gent og Brügge samt byerne Compiegne, Bastogne og Lauenburg undervejs. Vi får en lang række rundvisninger, museumsbesøg kommer ud hvor slagene foregik og kigger på krigen fra såvel soldatens, generalens, civilisten samt politikernes perspektiv.
Men særligt vigtig der oplever vi “Den ellevte time, i den ellevte måned klokken 11.00” på den Danske Krigskirkegård i Braine, hvor vi i videst muligt omfang deltager i kransenedlæggelsen til minde om de mange dansksprogede der faldt fra Sønderjylland og Sydslesvig. Der vil være repræsentanter fra det officielle Danmark, Frankrig og fra mange kommuner i det sønderjyske ved den lejlighed.
LÆS OM VÅBENHVILEN I COMPIÉGNE 11.NOVEMBER 1918
1.dag: Danmark – Gent
Efter opsamling i Danmark, der passerer vi den gamle danske kongeå, hvor erindringen stadig lever om 1.verdenskrig, der for de fleste implicerede kan huskes som ”Den Store Krig”. Danmark stod ude, men Sønderjylland var del af kejserriget Tyskland, hvis samling i 1870 havde skabt en ændring af den magtbalance der havde præget Europa siden Napoleonskrigene – og i længere perspektiv – siden den Westfalske Fred i 1648. På denne lange køredag igennem det vestlige Tyskland, Holland og Belgien, der vil vi få en lang række af perspektiverende foredrag der fortæller om optakten til krigen og hvad det var der gik galt i sommeren 1914, der kunne få en altødelæggende storkrig til at bryde ud mellem samtlige stormagter i Europa. Vi forventes først at være fremme i Gent sidst på aftenen.
2.dag: In Flanders Fields – Den flamske front ved Ypres
På denne dag kører vi fra Gent og mod Ypres. Vi starter dagen med at køre til Ypres, der var ramme om hele 4 store slag under 1.verdenskrig, idet at den lå et af de steder, hvor den ellers fastlåste vestfronts to parter så mulighederne for et gennembrud. Byen var en stor ruinhob, men blev genopbygget i perioden 1919-1967. I den fornemme gamle klædehal, der var middelalderens Ypres kilde til rigdom, der er i dag. På det prisvindende museum får man via rekvisitter, videofilm, landkort og et perspektiv der dækker såvel soldaten, politikeren, generalen og civilisten en glimrende forståelse for krigen. Efter vi har spist frokost, der forlader vi for en stund Ypres for at køre rundt i slagmarken. Vi besøger en skyttegrav og får soldatens perspektiv. Derefter kører vi til den tyske krigskirkegård i Langemarck, der havde en mytisk status for den tyske nationalkonservative fløj i mange år, med spor der pegede frem mod nazismen. Derefter gør vi holdt ved det canadiske krigsmonument, der markerer det første kendte giftgasangreb i historien. Endelig stopper vi ved Tyne Cot Cemetery: den største britiske/Commonwealth kirkegård i verden, hvor det britiske perspektiv på krigen sættes i perspektiv. Derefter kører vi igen mod Ypres til tidlig aftensmad. Klokken 20.00 der overværer vi det stemningsfyldte Last Post, der er en mindeceremoni iscenesat af byen Ypres som tak til de allierede for deres indsats under krigen. Der vil være kransenedlæggelser ved byens mindeport – Menin Gate. Derefter returnerer vi til Gent.
SE MINDECEREMONIEN LAST POST FRA MENIN-PORTEN I YPRES
3.dag: Gent
Dagen bliver brugt på at sove længe og nyde morgenmaden. Midt på formiddagen, der går vi en byrundtur i Gent. Her vil vi nyde vores ualmindeligt centrale hotel, der ligger nabo til domkirken. Byen er præget af middelalderens rigdom, hvor den i 1300-tallet var Europas 4.største by. Den har mange hyggelige områder, særligt ved kanalerne omkring Korenlei og Graslei. På byrundturen ser vi den imponerende domkirke med brødrene Van Eycks mesterværk ”tilbedelsen til det hellige lam”, den middelalderlige borg Steen og kanonen Dulle Griet. Der er god mulighed for at smage chokolade, tage sig en sejltur på kanalerne, besøge et af de mange museer eller nyde en af Belgiens mange forskellige øl rundt i den livlige og smukke universitetsby.
Der er mulighed for at vi om eftermiddagen kører en tur til Brouwerij Bosteels i Buggenhout, her bliver der mulighed for at smage flere forskellige øl, blandt andet den specielle Kwak.
LÆS HISTORISKE REJSERS ANBEFALING TIL EN BYRUNDTUR I GENT
4.dag: Brügge, Somme-Thiepval og Compiegne
Vi forlader Gent efter morgenmaden og kører til den charmerende gamle hanseby Brügge. I Brügge går vi en byrundtur langs de mange smukke kanaler, hvor vi passerer forbi og over de mange kanaler med kirker og klostre, hvor den lange række af flamske kunstnere gør sig gældende i særdeleshed Hans Memling. Efter at være ført igennem en del af byen, der er der mulighed for en fælles kanalrundfart, der fremviser den smukke by på allerbedste vis. Vi går videre forbi Europakollegiet, de små hyggelige gyder ved Fiskemarkedet til rådhuspladsen med Blodsbasilikaen og videre til Grote Markt, hvorfra alt udgår og med det dominerende tårn Belfort, der symboliserer den borgerlige frihed i middelalderen. Der bliver mulighed for at spise frokost på egen hånd, inden vi går tilbage til bussen og midt på eftermiddagen fortsætter mod det nordlige Frankrig. Her kører vi igennem slagmarkerne ved floden Somme, der på slagets åbningsdag 1.juli 1916 var ramme om den blodigste dag nogensinde i den britiske krigshistorie 19.000 dræbte og i alt 60.000 tab. Dette slag skulle efterfølgende blive afgørende for briternes tab af troen på autoriteterne. Vi gør holdt ved det store mindesmærke i Thiepval. Vi kører herefter direkte til vores hotel i Compiegne, hvor våbenhvileaftalen, der trådte i kraft 11.11 1918 klokken 11.00. Den blev indgået mellem en fransk regering og en ny tysk regering, der ikke længere regerede som en kejserlig stat, idet at kejseren var abdiceret. Med aftalen sluttede krigshandlingerne, men der skulle gå mere end et halvt år før at fredstraktaterne var underskrevet i Versailles og dets naboslotte. En fred der med den britiske John Maynard Keynes var så stort et makværk, at der ventede en ny krig 20 år ude i fremtiden.
Vi bor 2 nætter i Compiegne
5.dag: Le Grande Guerre – Meaux og Slaget ved Marne – Compiegne og fredsslutningen – Braine og den dansk-sønderjyske kirkegård – Reims.
Franskmændene havde i 1870/71 lidt nederlag i den fransk-tyske krig. Dette nederlag var et nationalt traume, da det både havde ført til tabet af de to provinser Alsace og Lorraine – de to tabte søstre – men også til at man havde fået et konstant fjendtligt Tyskland som nabo i øst. Frankrigs politik var i de efterfølgende 44 år der gik frem til 1.verdenskrig fast fokuseret på at få det tabte tilbage og eliminere tyskerne. Tyskerne var ligeledes fast fokuseret på Frankrig, hvilket begge parter opstillede krigsplaner der gjorde, at ingen var i tvivl om at krig i Europa først og fremmest betød krig de to lande imellem. I 1870 havde tyskerne indtaget Paris på 3 uger, og den tyske krigsledelse regnede med at noget lignende kunne ske i 1914. Der havde de imidlertid forregnet sig, i september 1914 lykkes det franskmændene at stoppe den tyske fremrykning ved floden Marne, hvor byen Meaux ligger. Dette slag betød at vestfronten efterfølgende blev en stillingskrig. Vi besøger det prisvindende nationale franske prestigemuseum i Meaux, der meget fornemt viser krigen fra fransk synsvinkel. Vi kører ud til Togvognen, hvor våbenhvilen blev forhandlet på plads, og er det muligt på denne travle dag, da ser vi også museet. Ellers er det muligt at nyde resten af dagen i Compiegne, der ligger smukt hvor floderne Aisne og Oise løber sammen og med det smukke middelalderlige slot. Vi spiser på hotellet om aftenen
6.dag: “Den 11.dag i den 11.måned i den 11.time” opleves ved den Danske Krigskirkegård i Braine derpå Blodmøllen i Verdun og så til Bastogne i Ardennerne
Vi starter dagen med god tid til at nyde morgenstunden i Compiegne, derpå kører vi en lille time mod øst, hvor vi – om muligt – besøger den Danske/Sønderjyske Kirkegård i Braine, der er venskabsby med Haderslev. Dagen vil byde på store officielle arrangementer i byen, hvor der vil være en lang række af besøg fra det officielle Danmark og Frankrig. Blandt andet vil Prins Joakim og Prinsesse Marie deltage samt repræsentanter fra en lang række byråd i Region Syd. Vi opdaterer jer om programmet når det kendes i nærmere detaljer, og deltager i begivenhederne i det omfang det er muligt.
Klokken 11.00, hvor det er præcis 100 år siden at fredsklokkerne lød udover de krigshærgede lande afholdes der i Braine en mindegudstjeneste, hvorefter der vil være kransenedlæggelse på den danske krigskirkegård. Vi medbringer en krans, som vi vil nedlægge hvor vi har muligheden for det. Mange af de dansk-sindede – der efter at provinsen var blevet tysk – var tvunget til enten at kæmpe eller emigrere. Mere end 6.000 dansksprogede mistede livet.
Når vi har oplevet dette fortsætter vi videre mod Verdun, hvor vi har madpakker med til busturen. Her fandt det blodigste slag under 1.verdenskrig sted. Franskmændene havde bygget det mest imponerende forsvarsværk rundt om byen. Igennem stort set hele året 1916 satte tyskerne et så massivt angreb ind, at franskmændenes heroiske indsats for at holde stand blev et nationalt anlæggende og man døbte hovedvejen til Verdun for ”dødens landevej”. Vi besøger kirkegården samt det såkaldte benhus, der er formet som en granat. Det er det blodigste slag i fransk historie, og det besøges på selve Remembrance Day, hvor en lang række af toppersoner forventes i Verdun.
Sidst på eftermiddagen forlader vi Verdun og ind i den fransktalende del af Belgien op igennem Ardennerne til Bastogne. Hvor vi indkvarterer os centralt i byen, hvor alle veje mødes i Ardennerne. Hvilket vi vil høre mere om næste morgen.
7.dag: Ardennerne – Spa – Eupen-Malmedy og derefter smuk kørsel igennem Tyskland i efteråret
Vi starter med at gøre et kort holdt ved krigsmindesmærket i Bastogne, hvor det lykkes amerikanerne at standse et tysk gennembrud ved den strategisk altafgørende by i december 1944. Amerikanerne engagerede sig også i 1.verdenskrigs slutfase, hvilket også var afgørende for at tyskernes forsvar blev brudt. Amerikanerne bidrog til dannelsen af Europa efter 1.verdenskrig, men investerede ikke afgørende nok som det skete efter 2.verdenskrig. Derefter fortsætter vi ad smukke veje til kurbyen Spa. Byen er kendt for at have huset det tyske militære hovedkvarter, og at det netop var her at Kejser Wilhelm II. opholdt sig, da han meddelte at han abdicerede 9.november 1918. Dermed undgik han ansvaret for freden. Vi fortsætter igennem det smukke Eupen-Malmedy, det tysktalende område som Belgien fik fra Tyskland som følge af Versaillesfreden i 1919. Vi kører ind i Tyskland og passerer byer som Aachen, Køln, Wuppertal og Dortmund, derefter igennem skovrige områder som Teutoburger Wald og Weserbergland i smuk efterårsflor og videre forbi Hannover til Lüneburger Heide, hvor vi passerer Timeloberg i den sydlige udkant af Lüneburg, det sted hvor Montgomery forhandlede delkapitulationen på plads med von Friedeburg den 4.maj 1945 om aftenen.hvorefter vi indkvarterer os i den smukke by Lauenburg direkte ved Elben.
8.dag: Lauenburg – Kiel og Matrosopstanden 1918 med mindesmærket i Laboe
Efter morgenmaden forlader vi Lauenburg og kører igennem Friedrichsruh, hvor Otto von Bismarck boede. Vi fortsætter til Kiel, hvor vi ser udstillingen om matrosopstanden 1918, der førte til at Kiel blev det første sted hvor statsmagten ikke kunne holde soldater og borgere nede. Dette spredte sig som en steppebrand til det øvrige Tyskland og blev til Novemberrevolutionen, der medførte Kejser Wilhelms abdikation og dermed våbenhvilen. Efter ophold og frokost i Kiel. Inden vi forlader Kiel, der gør vi et ophold ved marinemindesmærket i Laboe, der mindes de faldne matroser under 1.verdenskrig. Erindringen om ”Den Store Krig” blev som vi også tidligere på turen har set, ganske afgørende for hvorledes mellemkrigstiden udviklede sig. På vej ud af Kiel kører vi via Kielerkanalen, der var ganske afgørende for den tyske oprustning. Endelig kører vi op forbi Slesvig og videre til Flensborg og tilbage til Danmark, hvor vi kører aflæsning.
Rejsens pris er: 8975 DKR
Der samles op i/ved Esbjerg (klokken 5.00) samt i Kolding og Padborg.
Det bemærkes at rejseforsikring samt afbestillingsforsikring ikke er inkluderet i rejsens pris. Vi opfordrer til at man tegner en forsikring og undersøger med sit selskab om man allerede har de i sine øvrige forsikringer.
Al tilmelding og betaling foregår via FOF KOLDING-VEJEN: TLF: 79 30 85 80 – mail: info@fofkolding.dk. Se mere på hjemmesiden for FOF KOLDING-VEJEN
Sidste tilmelding: Turen er garanteret og tilmelding er stadig åben
Historiske Rejser har som mål at levere unikke rejseoplevelser til alle, der vil opleve verden i et historiske perspektiv. Vi arrangerer pakkerejser på en række af de områder, hvor vi er specialister og så skræddersyr vi grupperejser til grupper i alle størrelser, der ønsker deres helt egen rejse med netop den historiske vinkel I ønsker.
På Historiskerejser.dk kan rejser bestilles, foredrag bookes og rejsebøger købes. Og så kan du læse løs i arkivet med mere end 1200 historiske artikler, som vil selv har skrevet. Og vi har været alle de steder vi skriver om – lige dér, hvor historien har sat sine spor.
Din kompetente rejseleder hedder hos Historiske Rejser hedder Anders og er cand. mag. i historie og religion og har mere end 15 års rejseledererfaring.
Historiske Rejser har som mål at levere unikke rejseoplevelser til alle, der vil opleve verden i et historiske perspektiv. Vi arrangerer pakkerejser på en række af de områder, hvor vi er specialister og så skræddersyr vi grupperejser til grupper i alle størrelser, der ønsker deres helt egen rejse med netop den historiske vinkel I ønsker.
På Historiskerejser.dk kan rejser bestilles, foredrag bookes og rejsebøger købes. Og så kan du læse løs i arkivet med mere end 1200 historiske artikler, som vil selv har skrevet. Og vi har været alle de steder vi skriver om – lige dér, hvor historien har sat sine spor.
Din kompetente rejseleder hedder hos Historiske Rejser hedder Anders og er cand. mag. i historie og religion og har mere end 15 års rejseledererfaring.